Travis – The Invisible Band

recensie: The Invisible Band

.

~

Het jaar 2001 is zonder twijfel het jaar van de Schotse Britpopsensatie Travis, de in 1990 te Glasgow opgerichte popformatie rond zanger Francis Healy, gitarist Andrew Dunlop, bassist Douglas Payne en drummer Neil Primrose.
Na het verschijnen van de – in eigen beheer uitgegeven – EP All I Wanna Do Is Rock (1996), tekent Travis een contract bij Sony Music. Al snel volgt debuutalbum Good Feeling (1997) dat een viertal bescheiden Britse Top 40 hitjes oplevert. De band krijgt de nodige airplay op de Engelse radio, mede door hun vriendelijke en zachtaardige sound en voorkomen. Met het album The Man Who (2000) breekt Travis definitief door. De aanstekelijke successingle Why Does It Always Rain On Me? bezorgt The Man Who een eerste plaats in de Britse albumlijsten. Het wordt zelfs – met inmiddels 2,5 miljoen verkochte exemplaren – het bestverkopende album van het jaar 2000. En passant worden er ook nog even twee Brit Awards gewonnen: beste album 2001 en beste groep 2001.

Internationale doorbraak

En toen was daar opeens The Invisible Band (2001), de vierde release van Healy en consorten. De eerste single afkomstig van het album, het luchtige en zomerse Sing, kondigt de internationale doorbraak voor Travis aan. Het nummer wordt wereldwijd een regelrechte hit, mede door een zeer humoristische videoclip. Met de successingle Sing, een geniaal visitekaartje, laat Travis zien waartoe het in staat is. De band heeft het maken van prachtige popliedjes tot een ware kunst verheven. Stuk voor stuk mooie, melodieuze en rustieke “post-Britpop” luisterliedjes. De vergelijking met Coldplay, de Britse formatie achter het succesalbum Parachutes en daarvan afkomstige singles als Trouble, Shiver en Don’t Panic, dringt zich hiermee op.

Sing, Side, Safe

~

Maar The Invisible Band (de titel is ontleend aan de term The Invisible Hand van de achttiende-eeuwse econoom Adam Smith) heeft meer voor u in petto. Wat te denken van de opzwepende release Side? Evenals Sing een doorslaand verkoopsucces. En ook het nummer Flowers In The Window mocht het proberen als single. En? Ja hoor! Wederom een geslaagde poging. Nummers die aantonen dat Travis in korte tijd is uitgegroeid tot een band van formaat, een internationale ‘priority act’. Ook het nummer Safe verdient een afzonderlijke vermelding. Past niet alleen leuk in het rijtje Sing, Side, Safe, maar zou het ook erg goed doen in de vaderlandse hitlijst.

Het album van 2001

The Invisible Band wordt alom gezien als het album van het jaar 2001. Terecht? Ergens wel. Het jaar 2001 is – naar mijn mening – het jaar van de “return” van de Hoornse popformatie Johan, met hun album Pergola. En natuurlijk het jaar van George Harrison. Maar toch staat Travis in mijn album top 3 van 2001. Al was het alleen maar omdat de Britpopsensatie van dit moment niet uit Engeland, maar uit Schotland komt.