Psychedelische trip waar Airs Moon Safari bij verbleekt

recensie: Marsmobil - Minx

Als er aan het eind van het jaar een prijs werd uitgereikt voor de meest onderschatte cd van 2006, dan zou Minx van Marsmobil beslist een grote kans maken.
Een album met dezelfde impact als Moon Safari van Air destijds. Alleen is Marsmobil een stuk veelzijdiger en zijn de composities nog beter.

Het muzikale brein achter het Duitse duo Marsmobil is keyboardspeler Roberto Di Gioia.
Deze Italiaan had al een hele carrière achter zich, voordat hij met Peter Kruder (van Dorfmeister inderdaad) als producer in zee ging. Hij was de virtuoze toetsenist geweest in de progressieve jazzband Passport, waarin behalve Klaus Doldinger ook Udo Lindenberg speelde. Die kent u vast nog wel. Later was Di Gioia een graag geziene uitzendkracht voor een hele rits jazzmuzikanten, produceerde hij een aantal Duitse elektronicabands (waaronder The Notwist) en begon zeven jaar geleden zijn soloproject Marsmobil. In Marsmobil combineert de Italiaan z’n voorliefde voor spacepop met de filmmuziek van Burt Bacharach en de ambachtelijk geschreven popliedjes van The Beatles. Grote namen inderdaad. Maar Marsmobil maakt het helemaal waar.

Roze pluche

~

Denk aan hoe opgewonden je werd van het eerste Air-album, toen het Franse duo hun vintage keyboards nog in een laag suiker doopten voordat ze er op speelden. Of haal je de psychedelische trips voor de geest na een hap uit een paddestoel, terwijl je de van je pa gejatte Pink Floyd-platen draaide. Al bij eerste beluistering schieten links en rechts de sitars uit de grond, worden langzamerhand de muren bedekt met vloeistofprojecties en groeit er roze pluche uit je speakers. Aan zangeres Martine Rojine heeft Di Gioia bovendien een hele goede in de zweefmolen.
Openingsnummer Magnetizing kan zich met haar zwoele stem, dwarsfluit en in echo gedrenkte gitaren direct meten met het beste van Air en Zero 7. Een nummer verder duikt het Britse sixties retrobandje Broadcast op als referentie, terwijl zelfs Barbarella op de loer ligt. Op Call Me waan je je in Fonda’s uitzinnige ruimteschip terwijl buiten de engelen langs het venster zweven.

Zachte planeet

En zo gaat het maar door op deze cinematografische trip vol spacey keyboards, in echo gedoopte gitaren en vintage drumcomputers. Tijd en ruimte doen er niet meer toe. Welkom op de planeet Marsmobil, waar alles zacht en lief is. De repeatknop op de afstandsbediening kleurt uitnodigend roze. Als er één cd is waarmee je de kerstdagen zal willen doorkomen, dan is het deze wel. Wacht niet tot je vrienden ermee komen, ontdek Marsmobil zelf.