Toegankelijke langzame groeier
Zijn vorige album Below the Branches, werd door de schrijvende pers alom bejubeld. Dat kon echter niet voorkomen dat Kelley Stoltz commercieel gezien geen deuk in een pakje boter wist te slaan. Toch is deze multi-instrumentalist inmiddels een zeer gewaardeerde singer-songwriter geworden onder liefhebbers van melodieuze retromuziek. Zijn liedjes zijn met psychedelica overgoten en lijken zo uit je platenkast te zijn getrokken. Met Circular Sounds dwaalt Kelley Stoltz niet af van het door hem ingezette pad. Wederom is de vergelijking met liedjes en artiesten uit het verleden makkelijk te maken. We horen op dit zesde album vooral The Beach Boys en The Kinks voorbij komen. Maar alle schakeringen tussen Nick Drake en The Beatles hoor je terug in de muziek van Kelley Stoltz.
Eigentijds sixties
Zo langzaam als Antique Glow zal Circular Sounds niet groeien. Daarvoor zijn de vergelijkingen met bekende bands te groot. Het openingsnummer Everything Begins opent met een hoop dissonanten, dat kan veel luisteraars afschrikken. Maar het heeft een zweem van Pink Floyd. Direct bij het tweede nummer Tintinnabulation, is het vrolijke sixties-muziek die de klok slaat. Rustpuntje Gardenia zou door veel sixties-bands gemaakt kunnen zijn, maar met de geraffineerde belletjes doet het mij even denken aan Mike Oldfields Tubular Bells. Als we When You Forget met de ogen dicht lieten horen en je zou moeten raden wat je hoort dan ga je vast en zeker roepen dat je The Kinks hoort. Ondanks alle retro-invloeden klinkt Circular Sounds heel eigentijds. Dat ligt deels aan de opnamekwaliteit maar is vooral te danken aan de frisse mix, eigentijds sixties, die Kelley Stoltz ons voorschotelt. Hij maakt met ingrediënten uit het heden en verleden een prachtig, toegankelijk album.