Kunst / Expo binnenland

Multimediale ervaring met mode als shining star

recensie: The Fashion World of Jean Paul Gaultier

.

Rotterdam kleurt in de Bretonse streep tijdens de multimediale tentoonstelling The Fashion World of Jean Paul Gaultier in de Kunsthal. Dertig jaar vakmanschap en magie van het Franse mode-icoon zijn nu voor het eerst bij elkaar gebracht.

Mode heeft een speciale plek in onze wereld. Het balanceert op een lijn tussen kunst, commercialiteit en misschien wel kitsch. Jean Paul Gaultier handhaaft deze balans al dertig jaar op perfecte wijze in zijn haute couture en ready to wear collecties. De ontwerper staat met zijn kleding middenin de samenleving en gaat maatschappelijke kwesties niet uit de weg. De tentoonstelling in de Kunsthal is dan ook allesbehalve een doorsnee museumuitje.

Multimedia verwelkomt bezoeker

The Fashion World of Jean Paul Gaultier
is verdeeld in zes verschillende ruimtes waar geen chronologie aan te pas komt. Het werk wordt thematisch gepresenteerd. Dit geeft een goed beeld van allerlei invloeden in de collecties van Gaultier. Zodra je binnenkomt in de eerste ruimte (The Odyssey of Jean Paul Gaultier) is het meteen duidelijk dat dit geen gewone tentoonstelling is. Een felblauwe muur vergezelt de mannequins in hun oogverblindende outfits; menig modemeisje zou jaloers zijn.

Cone bra van Gaultier

Cone bra van Gaultier

Multimedia is gebruikt om de mannequins tot leven te brengen, zo wordt bijvoorbeeld een gezicht geprojecteerd op het hoofd van een model. Ze lachen, knipperen met hun ogen en lijken ons net zo hard aan te staren als wij hen. Een engelenkoor begroet de toeschouwers, gekleed in prachtige haute couture uit de voorjaars-/zomercollectie van 2007 (Les Vierges). De couture wordt afgewisseld met de bekende Bretonse streep, gedragen door een mannequin waar een projectie van Gaultiers gezicht op te zien is. Hij verwelkomt het publiek in zijn wonderlijke wereld.

Gaultier en The Fame

De grootste beroemdheden uit de popcultuur zijn klanten van Gaultier. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de tentoonstelling bol staat van persoonlijke foto’s van Madonna, Kylie Minogue en modefoto’s met Lady Gaga. Vooral Madonna is alom aanwezig in schetsen van de couturier, voornamelijk in de bekende cone bra.

Immaculée met model Alana Zimmer. Foto: Miles Aldridge

In de kledingstukken en de opzet van de tentoonstelling zijn provocerende thema’s als seks en gender duidelijk aanwezig. We zien poppen in leren korsetten bezig met SM-praktijken, maar ook mannelijke mannequins met de bekende rok voor mannen. Deze voorbeelden laten zien dat de Fransman in zijn werk graag de grenzen op maatschappelijk niveau verlegt.

Vakmanschap en fantasie

De wonderlijke wereld van Jean Paul Gaultier wordt met allerlei middelen gepresenteerd in de Kunsthal. We zien videomateriaal, persoonlijke en professionele foto’s van het werk, schetsen, sprekende poppen en boomstammen die alle zalen verbinden als een sprookjesbos.

Gaultier neemt je mee op een reis langs alle uithoeken van de wereld. Al deze uithoeken zijn met vakmanschap en fantasie verwerkt in de kleding. Ook Rotterdam is vertegenwoordigd doordat de kamer is voorzien van een grote afbeelding van de skyline. Zo is de cirkel weer rond en eindigen we waar we begonnen: in de Kunsthal.

Deze bijzondere tentoonstelling is een eyeopener voor mensen die onbekend zijn met de prestigieuze modewereld. Jean Paul Gaultiers wereld is dromerig, maatschappelijk betrokken en ronduit prachtig. Het is dan ook een tentoonstelling voor werkelijk allerlei soorten publiek. Je wordt omring door verschillende doelgroepen: van giechelende tieners tot oma’s met krukken. Deze ervaring is nog te beleven tot en met 12 mei en iedereen die geïnteresseerd is in de kunsten moet deze betovering ondergaan.