Bergmantragiek in betondorp
Het debuut van de Estse regisseur Veiko Õunpuu is een portret van een hoofdstedelijke buitenwijk aan het eind van de jaren tachtig. De plek is mistroostig en de bewoners grijpen zich wanhopig vast aan elke greintje vrolijkheid en romantiek. Tevergeefs natuurlijk.
Het is wanhoop en zwartgalligheid die de klok slaat. De woonkazerne die het decor vormt voor het debuut van Õunpuu wordt bevolkt door karakters die op zoek zijn naar geluk en liefde. De jonge schrijver krijgt zelfmoordneigingen als zijn vrouw bij hem weggaat, een alleenstaande moeder verwaarloost haar dochtertje, een eenzame kapper wordt voor pedofiel versleten omdat hij contact met het meisje zoekt en een cynische architect werkt zijn relatie kapot. Temidden van dat alles staat de sullige portier Theo, die elke avond een andere vrouw in zijn bed heeft, maar lijdt aan een chronische onverschilligheid.
Gestileerde taferelen
Een van de redenen dat de grauwe wereld van Autumn Ball toch fascineert, is het stijlvolle camerawerk. Õunpuu heeft zichtbaar talent voor ingetogen scènes en krachtige, vaak poëtische beelden. Geholpen door een uitstekende (zij het nogal aanwezige) soundtrack, wordt met beperkte middelen een sterke sfeer neergezet. De eerste beelden van de film tonen de schrijver op het balkon van zijn flat, in close up. De wind giert langs zijn hoofd en slaat zijn haren tegen zijn gezicht. Op de achtergrond klinken strijkers, die gieren als luchtalarmen. Je weet nog niets, maar het verontrustende, naargeestige gevoel is er al.
Zelfkwelling
Nadelen zijn er ook. Zo is de film met bijna twee uur aan de lange kant. Het gebrek aan samenhang vraagt om een oplettende, geïnteresseerde kijker. Liefst iemand die geniet van stuklopende huwelijken en zelfkwelling in een omgeving waar de cognac altijd onder handbereik is, maar nooit verlossing biedt. Waarmee niet gezegd is dat Õunpuu’s debuut een uitputtingsslag is. Hij toont zich een meester in het neerzetten van een ongemakkelijke wereld, die drijft op onwil en miscommunicatie. De vrouw van de architect typeert haar man tijdens een ruzie: ‘Je bent net een karakter uit een Bergmanfilm — niet eens menselijk meer. Een kleine petieterige man die lijdt onder het zwijgen van zijn god, kronkelend in zijn eigen zwart-wit wereld.’ Zo zijn bijna alle personages in Autumn Ball. En dat is een kunst op zich.