Nieuwe dvd’s

recensie: The Aviator // The Soul Keeper // Code 46 // Travellers and Magicians

.

The Aviator (2 disc edition)

Martin Scorsese, 2004 • Dutch Filmworks

~

The Aviator, winnaar van vijf Oscars, vertelt het verhaal van de gestoorde maar briljante Howard Hughes: filmmaker, kluizenaar, vliegenier, multimiljardair. In de film wordt aandacht besteed aan zijn leven tussen zijn twintigste en veertigste, de periode waarin hij het meest in de spotlights stond. Niet lang daarna trok Hughes zich terug als kluizenaar. De documentaire The Mystery of Howard Hughes gaat verder waar de film eindigt. Hier wordt het levensverhaal van Hughes vanaf zijn teruggetrokken leven tot aan zijn dood verteld, met alle vreemde gebeurtenissen daar om heen. Zo wilde de FBI eerst vingerafdrukken van het dode lichaam van Hughes zien, voordat ze wilden geloven dat de man – berucht om zijn bizarre grappen – echt dood was. De documentaire, rechtstreeks van de History Channel geplukt, is amusant en net kort genoeg (drie kwartier) om niet te gaan vervelen. De rest van de extra’s stelt helaas niets voor. Zo is de Age of Glamour documentaire een onbeschaamd lange reclame voor Max Factor, de make-upsponsor van de film. De interviews, met alle sterren uit de film en regisseur Martin Scorsese, zijn lelijk geknipt (midden in gezichtsuitdrukkingen zoals een lach) en staan alleen op de disc om hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio flink wat veren in zijn reet te steken. Een degelijk commentaar ontbreekt helaas op deze mooie uitgave. Een film die het zo goed heeft gedaan in de bioscoop en bij de grote prijsuitreikingen, verdient een betere DVD. (Nora Sinnema)

The Soul Keeper (Prendimi l’anima)

Roberto Faenza, 2002 • De Filmfreak

~

Wie kent Sabina Spielrein als een van de eerste vrouwelijke psychoanalisten? Vrijwel niemand. Onterecht, volgens The Soul Keeper. Daarin gaan student Maria en historicus Fraser op zoek naar Spielreins onbekende verleden om haar een welverdiende plaats in de geschiedenis te geven. Spielrein is wel bekend als de maîtresse van Jung. Ooit binnengekomen als psychiatrisch patiënt, weet zij dankzij Jungs eerste toepassing van de psychoanalyse te genezen. Op dit punt is The Soul Keeper heel sterk. De broeierige sfeer tijdens en na de therapie is voelbaar. Tot in de details is de gepassioneerde en onmogelijke liefde, waarin de rollen langzaam omgedraaid worden, weergegeven in de sfeervolle omgeving van Zürich aan het begin van deze eeuw, waar seksuele drijfveren wel benoemd worden, maar niet geaccepteerd. Maar wacht eens: dat was de bedoeling helemaal niet. Van Sabina’s grote invloed op Jung – behalve dan op zijn persoonlijke leven – is weinig sprake. Het lijkt alsof de scenarioschrijvers dat ook doorkrijgen na een uur. Na de relatie flitst de film oppervlakkig door de geschiedenis en Sabina’s wapenfeiten, de dingen waar de twee onderzoekers nu juist naar op zoek waren. Nu wordt ook duidelijk waarom die twee überhaupt in de film zitten: om de gaten in het scenario te vullen en fouten te verdoezelen met dommige gesprekjes. Sabina blijft zo in eerste instantie de minnares van Jung. Een sterke dame, dat wel, maar omdat The Soul Keeper een halfslachtige mengvorm is van een liefdesverhaal en een portret, wordt zij door de geschiedenis én door de film geen recht gedaan. (Floortje Smit)

Code 46

Michael Winterbottom, 2003 • De Filmfreak

~

Wie vroeger nadacht over het jaar 2000, verzon dat we ons dan zouden verplaatsen in ruimteschepen en dat een vakantie naar de maan normaal zou zijn. Van die voorspelling is niets uitgekomen. “En toch is de wereld meer veranderd dan je je kon voorstellen”, zegt regisseur Michael Winterbottom in Obtaining Cover, inside Code 46, een van de extra’s die op deze dvd staan. Winterbottom heeft er bewust voor gekozen om zijn science fiction-film te plaatsen in een omgeving die aan die van ons doet denken, maar toch heel anders is. Hij creëerde geen hele nieuwe wereld, maar filmde in Sjanghai, India, China en Dubai en voegde zelf futuristische elementen toe. Zo kun je nog wel bladeren door fotoalbums, maar elke pagina is een los filmpje dat automatisch opstart. Reizen kan alleen met papeles, een soort formulieren die zorgen dat je verzekerd bent. Geen verzekering, geen mogelijkheden. Hij gebruikt deze maatschappij om een soort futuristisch Romeo en Julia-verhaal te vertellen. De plot is weinig indrukwekkend en op een televisiescherm komen de omgevingen minder tot hun recht. Wat wel blijft hangen is de negatieve toekomstvisie die Winterbottom tussen de regels door geeft. In de making of gaat hij daar helaas niet diep op in. De dvd biedt ook deleted scenes en een slideshow van het hedendaagse Sjanghai. Weinig boeiend. Jammer, want zo’n thema biedt juist de ruimte om de science fiction-fan te trakteren op prachtige extra’s. (Floortje Smit)

Travellers and Magicians

Kyhentse Norbu, 2003 • Total Film

~

Deze Tibetaanse road movie is door regisseur Norbu in samenwerking met een aantal Australiërs gemaakt: hetzelfde team dat verantwoordelijk was voor de Himalaya-voetbalfilm The Cup uit 1999. Deze keer gaat het verhaal-met-goede-boodschap over een groep inheemse lifters in Buthan. Dondup is het saaie leven in zijn thuisdorp beu en droomt van de materiële geneugten van het westen. Onderweg leert hij wijze levenslessen van een monnik en drie andere reizigers. Ook Travellers and Magicians is braaf, exotisch en politiek correct, maar evenzo vakkundig gemaakt dat het resultaat onweerstaanbaar vermakelijk is. Het verhaal van de lifters loopt parallel aan een schitterende fabel; beide verhalen spelen zich af in het Himalaya-landschap, dat adembenemend in beeld is gebracht. (Paul Caspers)