Van antiheld tot volksheld
Spectaculaire, soms duizelingwekkende cinematografie en geweldig gechoreografeerde gevechten; jawel, er is weer een historische vechtsportfilm uit. Aan de steeds populairder wordende filmstroming uit China en omstreken te zien, heerst er in Azië een gevoel van nostalgie naar de tijden waarin het leven nog simpel was en echte krijgers numeriek en nobel waren. Ronny Yu (The Bride With White Hair, Bride of Chucky) vertelt in Fearless het waargebeurde maar gedramatiseerde verhaal van Huo Yuan Jia, een van de belangrijkste Wushu krijgers uit de Chinese geschiedenis, die aan het begin van de 19e eeuw de Jin Wu Sport Federatie oprichtte.
Omzwervingen
Nadat hij zijn vader, een machtig krijger, een gevecht zag verliezen van zijn grootste rivaal en hij daarna ook nog eens door diens zoon in elkaar wordt geslagen, besluit de jonge Huo Yuan Jia nooit meer een gevecht te verliezen. Na vele tragische voorvallen en omzwervingen staat hij uiteindelijk tegenover vier westerse vechtkampioenen, in een toernooi dat oorspronkelijk was opgezet door de westerse overheersers met als doel Huo Yuan Jia te verslaan en te vernederen en zo de rijzende Chinese opstand in de kiem te smoren. Bij dit beslissende gevecht vallen we in de film en daarna wordt met flashbacks het levensverhaal van de grote krijger aan ons voorgelegd.
Ommekeer
Het is verfrissend om in dit genre een hoofdpersoon te hebben die niet meteen een geweldig nobele superheld is, maar een egoïst die door zijn groeiende lijst overwinningen steeds arroganter en blinder voor de mensen om hem heen wordt. Al snel wordt duidelijk dat Huo Yuan Jia van zijn troon zal moeten vallen, om uiteindelijk toch als de goede held uit de verf te kunnen komen. Met veel bloed en weinig subtiliteit wordt die ommekeer opgediend. De gebroken hoofdpersoon komt terecht bij een blind boerenmeisje en haar grootmoeder, die hem weer genezen en ondertussen nog een paar wijze levenslessen meegeven. Daarna kan hij eindelijk al zijn fouten rechtzetten en is de weg vrij om een legendarische held te worden.De regisseur probeert op veel manieren de empathie van de kijker op te wekken, maar ondanks alle tragiek weet de film niet altijd even sterk te ontroeren. Voor het westerse publiek doen volkshelden het normaal gesproken altijd goed, maar misschien dat de westerse kijker hier toch een stuk geschiedenis mist om deze film echt ten volle te kunnen waarderen. Desondanks ziet Fearless er fantastisch uit en weet de film, mede dankzij de korte tijdsduur, tot het einde te boeien. Niet de beste film in zijn genre, maar zeker wel de moeite waard voor echte liefhebbers.