Verdwaald in je eigen verhaal

.
In 2005 debuteerde de toen 32-jarige regisseur Rian Johnson met het uitstekende Brick, een inventieve en originele ode aan de film-noir, die zich afspeelde op een Amerikaanse middelbare school. De film won direct een belangrijke prijs op het Sundance Film Festival en katapulteerde Johnson tot het boegbeeld van de onafhankelijke, Amerikaanse cinema. Nu is hij terug met zijn tweede film, The Brothers Bloom, en het is opnieuw een ode aan een veelbeproefd Amerikaans genre, de con movie.
In een proloog die sterk aan het werk van Wes Anderson doet denken, introduceert Johnson de broers Stephen en Bloom (waarom de twee de Brothers Bloom worden genoemd blijft onduidelijk aangezien geen van beiden een achternaam lijkt te hebben), die van jongs af aan op zichzelf waren aangewezen. Ze verslijten pleeggezin na pleeggezin, omdat ze voortdurend mensen oplichten. Als hun plannetjes echter steeds mislukken, bedenkt de oudste broer Stephen het plan om hun cons van een compleet, gedetailleerd script te voorzien en hierin zijn broer Bloom een prominente rol te geven, waardoor niemand erachter kan komen dat ze belazerd zijn door de broertjes.
Knotsgekke avonturen
~
Zoals ook bij Brick het geval was, is The Brothers Bloom meer vorm dan inhoud. Het camerawerk is erg kleurrijk en maakt optimaal gebruik van de locaties in onder meer Belgrado, Praag en Montenegro. Daarnaast roept de stilering van de film ook een tijdloos gevoel op, de film had zich net zo goed in de jaren dertig als in het heden kunnen afspelen. Hoewel dit er voor zorgt dat de kijker zich geen moment hoeft te vervelen, zijn er toch een aantal problemen die in het oog springen.
Grote sentimentele finale
Het voornaamste probleem is dat Johnson, die een moderne twist probeert te geven aan een klassiek genre, een nodeloos gecompliceerd scenario construeerde, dat de kijker naar het einde toe doet duizelen. In het begin is het nog charmant dat je nooit precies weet wat nu de realiteit is en wat verzonnen wordt door de gebroeders Bloom, maar op den duur gaat het irriteren dat Johnson de kijker tot vervelens toe op het verkeerde been zet. Een gevolg daarvan is dat de grote sentimentele finale, die wel echt is, niet het beoogde effect bereikt omdat je als kijker de binding met het verhaal intussen volledig bent verloren.
~