Formidabele superheldenfantasie
Laten we eerst beginnen met de kritiek die zeker op Kick-Ass te geven valt. De film is extreem gewelddadig, zeer grof in de mond en zelfs wat onverantwoordelijk aangezien het jonge kinderen kan doen geloven dat er niets mis is met geweld. Nu dat uit de wereld is, kan ik de rest van deze recensie gebruiken voor een ongebreidelde lofzang op deze zeldzaam vermakelijke film die alle aandacht die het de laatste weken krijgt meer dan verdient.
Moordlustig kindsterretje
Kick-Ass begint nog relatief rustig. Uit de eerste paar geestige scènes wordt weliswaar al duidelijk dat we hier niet met de zoveelste standaard Amerikaanse highschool-film te maken hebben, maar dat de film naarmate hij vordert steeds meer op een verhaal van Quentin Tarantino begint te lijken is dan nog niet duidelijk. Het scenario van Jane Goldman en regisseur Vaughn, dat door alle grote studio’s werd afgewezen vanwege de grofheid, weet de kijker keer op keer op het verkeerde been te zetten en net als je denkt dat het nu echt niet gekker kan, komen ze toch weer met hilarische, volslagen belachelijke vondsten op de proppen.
Politiek incorrect
Het voornaamste gevoel dat bij mij overheerste na het kijken van Kick-Ass was er een van verademing. Een verademing dat Amerikaanse films niet altijd risicomijdend en kapot geproduceerd hoeven te zijn, maar dat er nog steeds creatieve filmmakers rondlopen die met een bescheiden budget heerlijk foute en politiek incorrecte films kunnen maken. Hoewel Kick-Ass ongetwijfeld ook de nodige criticasters zal hebben die de film van geweldsverheerlijking beschuldigen, gaat één conclusie in elk geval voor iedereen op: Kick-Ass is een film die je nooit meer vergeet.