Morele casus

Met L’enfant haalden de gebroeders Dardenne voor de tweede keer een Gouden Palm binnen. De film past uitstekend in hun oeuvre dat gekenmerkt wordt door een sobere filmstijl, een losse cameravoering en een blik op het leven aan de zelfkant van de maatschappij. In hun zorgvuldig geënsceneerde films staan de personages centraal en komt het verhaal pas op de tweede plaats.
~
Transactie voltooid
Bruno doet niet moeilijk en weet overal geld uit te slaan. Terwijl zijn vriendin in een kliniek van zijn zoon bevalt verhuurt hij haar flat. Van het geld koopt hij een nieuwe jas. Maar dat is nog niets vergeleken bij wat hij even later uithaalt. Tijdens een wandeling met het pasgeboren wurm besluit hij hem via een bevriende heler te verkopen. Hij legt het kind in een hoek, gaat vijf minuten de deur uit, komt terug en pikt een dikke envelop met geld op. Transactie voltooid. De broertjes Dardenne buiten het dramatische potentieel van dit gegeven niet uit, maar laten het bijna terloops plaatsvinden. Het gaat hen uiteindelijk om het personage Bruno en de manier waarop hij in het leven staat.
~
Impuls
Bruno krijgt geen achtergrond, geen geschiedenis mee. We weten bijna niets van hem. Zelfs over de baby komen we niet meer te weten dan dat het een jongentje van negen dagen oud is. Hierdoor kunnen we Bruno slechts beoordelen op grond van de handelingen die hij in de film verricht. Dit zet de zaak op scherp en zorgt ervoor dat de kijker niet zomaar kan teruggrijpen op gebruikelijke verklaringen. Bruno doet wat hij doet omdat hij Bruno is en om geen enkele andere reden. Jeugd, opvoeding en sociaal milieu hebben daar niks mee te maken. Ook een dief is verantwoordelijk voor zijn naasten, of hij dat nu wil of niet.
~
Als extra is nog een uitgebreid, maar veel te langdradig interview met de gebroeders Dardenne toegevoegd, waarin de interviewer, die om de een of andere reden erg vaak in beeld is, nogal op de zenuwen werkt. Daarnaast is een korte, nogal technische documentaire opgenomen over de stijl, de belichting en het camerawerk in L’enfant.