Film / Films

The Ring

recensie: The Ring

“Before you die, you see the ring”. Dat is de mysterieuze tagline van de nieuwe film van Gore Verbinski (The Mexican). Met veel bombarie is deze film de Amerikaanse bioscopen ingeluid als zijnde de engste film sinds The Exorcist. Dit trucje flikt de Amerikaanse industrie wel vaker, met gevolg dat je gewoonweg teveel verwacht van zo’n film. Denk bijvoorbeeld aan Gangs of New York die ingeluid werd door (omgekochte?) critici die de film een bestempelden als één van de tien beste films ooit. Dat kan alleen maar tegenvallen.

~

Maar goed – terug naar The Ring. Centraal in het ietwat onwerkelijke verhaal staat een videoband. Maar niet zo maar één: na het bekijken van de obscure tape vol enge beelden krijgt de kijker de telefonische boodschap dat hij of zij nog een week te leven heeft. Aan het begin van de film vertelt een meisje dit aan haar vriendin als ze op bed zitten te kletsen. Haar vriendin trekt wit weg, omdat zij inderdaad zo’n telefoontje heeft gekregen nadat ze een rare videoband had gekeken. En dat was zeven dagen geleden. Het kampvuur-verhaal zal toch niet echt waar zijn? Maar niks blijkt minder waar: ze sterft nog dezelfde avond, samen met de vrienden met wie ze de band had gekeken. En allemaal op hetzelfde tijdstip.

Nee, niet doen!

~

Rachel Keller (Naomi Watts, Mulholland Drive) is een journaliste die op onderzoek uitgaat na het horen van dit verhaal. Tevens bekijkt ze – tijdens een onvervalst “nee, niet doen!!”-moment – de videoband zelf en krijgt tevens het telefoontje. Ze ontrafelt langzamerhand de identiteit van de makers van de band, en daarmee ook het mysterie. Niet zonder zelf last te krijgen van de bijwerkingen van het kijken van de videoband. Hallucinaties en enge dromen, allemaal even afschrikwekkend.

Open einde

Het verder vertellen over het plot zou zonde zijn voor diegene die de film nog niet gezien hebben. Het beste is om The Ring, net als een Sixth Sense of Mulholland Drive, gewoon in te gaan zonder dat je er al teveel van weet. Daarmee ook hintend naar een einde wat bijzonder verrassend is en veel open laat voor eigen invulling.

Onrealistisch

The Ring stelt niet teleur. De vergelijking met The Exorcist gaat wat ver, maar The Ring is op momenten doodeng, terwijl op andere momenten het detective-verhaal de overhand heeft. Op zich niet erg, maar het mysterie neemt een groot deel van de film in en Verbinski laat hier de aandacht wat verslappen. Het concept van The Ring is leuk bedacht, maar het blijft een onrealistisch idee dat beter uitgewerkt had moeten worden om de kijker er van te overtuigen dat deze zaken wel degelijk kunnen gebeuren.

Toch levert Verbinski zijn beste werk tot nu toe af. De eerste 20 minuten van The Ring zijn ontzettend boeiend, het uur daarna is wat minder, maar de film sluit af met een gruwelijk enge climax.