Meisjes en gitaren

In de eerste helft van de jaren zeventig was popmuziek een manier om jezelf opnieuw uit te vinden. David Bowie, Lou Reed en Iggy pop creëerden alter ego’s op het podium en transformeerden zichzelf constant. Floria Sisgismondi’s The Runaways toont de aantrekkingskracht van het popfenomeen op een groep Californische meisjes die aan de wieg zouden staan van een kleine muzikale revolutie.
~
Seks, drugs en rock-‘n-roll
Toch is de pop- en rockwereld vooral het domein van mannen die zich ongestoord uit kunnen leven. Als Joan de sluwe rockimpresario Kim Fowley ontmoet en hem vertelt over haar band, snauwt hij haar al snel terug dat het ze niet weet waar zij aan begint. Onder de indruk van haar vasthoudendheid besluit hij haar toch te helpen met haar band The Runaways die geheel bestaat uit vrouwelijke leden. Fowley komt op het idee om van de minderjarige Cherie de leadzangeres te maken. Hij biedt daarnaast harde kritiek op de nog onzekere meisjes en somt op waar het in rock-‘n-roll om draait: je moet spelen en denken met je lul. Rock is een explosieve combinatie van geweld, seks en rebellie. De film richt zich vervolgens op het succes van de band en hanteert daarmee de bekende narratieve lijn van veel rockbiopics. Het succes is geen waarborg tegen rampspoed en de vele verleidingen zijn dan ook niet zonder gevaren.
~
Rolmodel
Waar de film wel in slaagt is het tonen van de kwetsbare overgang van een normaal persoon naar een rockster. Deze kwetsbaarheid is vooral sterk, omdat de meisjes geen vrouwelijke rolmodellen hebben. De enige rolmodellen zijn de mannelijke popsterren die ze bewonderen. De mogelijkheid om muziek te maken geeft je de kans om boven jezelf en je beperkingen uit te stijgen, maar het is nooit makkelijk om die stap te zetten. Wat een popster kenmerkt is niet zozeer het stoer zijn als het jezelf bloot stellen aan de buitenwereld. In het eerste deel van de film voel je de onzekerheid van de groep en Stewart en Fanning weten dit ook goed over te brengen in een mix van nonchalance en twijfel. Hun spel wordt gecontrasteerd door Michael Shanon die Fowley dreigend weet neer te zetten als een geslepen speler in het circus van de popindustrie.
~