Een verontwaardigd Slowakije

.
Een typisch antwoord van een regisseur die vóór Hostel al verantwoordelijk was voor een van de meest bloedige en gewelddadige, tegelijkertijd amusante en absurde films van de laatste vijf jaar, Cabin Fever (2002). De ingrediënten waren even simpel als doeltreffend: een groep jongelui heeft voor een kort uitje een bungalow gehuurd in redneck Amerika. Daar aangekomen vallen ze langzaam maar onafwendbaar ten prooi aan een vleesetend virus, met als bloederig hoogtepunt een meisje dat de korsten van haar benen scheert. Met een schamel budget van anderhalf miljoen en een uiteindelijke opbrengst van vele tientallen miljoenen dollars werd Cabin Fever een culthit die Roths portemonnee ook nog eens aardig spekte.
Veevoer
~
Grotesk
Waarom was Slowakije nu boos? Is het Slowaakse bureau voor toerisme bang dat iedere bioscoopganger na afloop direct zijn vlucht naar Bratislava annuleert? Vanaf het begin is duidelijk dat Roths film niet zo serieus hoeft te worden genomen. De hoofdpersonen zijn bold en beautiful, en de held koelbloedig als het erop aankomt. Slowakije is een duister hol, zo duister dat het lijkt alsof ze nauwelijks aan de Middeleeuwen ontsnapt zijn, en met name de gore en expliciet in beeld gebrachte martelscènes maken duidelijk dat Roth wil amuseren door te shockeren – waarbij gezegd moet worden dat de zichtbare ledematen niet alleen maar afgehakt zijn.
~