Nieuwe dvd’s

.
The Mad Monkey
(Fernando Trueba, 1989 • Paradiso)
Met duistere, schaduwrijke beelden en een grimmige sfeer brengt Fernando Trueba (Belle epoque) het verhaal van Dan, een Amerikaanse scriptschrijver die in Parijs woont. Vlak nadat hij is verlaten door zijn vrouw krijgt hij het aanbod om voor een jonge, onbekende Engelse filmmaker een script te schrijven. Deze Malcolm blijkt al snel een intrigerende persoonlijkheid te zijn, met een onweerstaanbare en raadselachtige invloed op mensen. Wie echter een nog groter mysterie blijkt te zijn is Malcolms zusje Jenny, die een grote seksuele aantrekkingskracht op mannen heeft.
~
Untold Scandal (Joseon namnyeo sangyeoljisa)
(Je-jyong E, 2003 • De Filmfreak)
Deze adaptatie van Les liasons dangereuses trok meer dan drie miljoen Zuid-Koreanen naar de bioscoop. Begrijpelijk: de Franse klassieker is met enig succes vertaald naar het achttiende-eeuwse Korea (dat we kennen uit Kwon-taek Ims Chunhyang), en in een oogstrelend sexy vorm gegoten, bovendien bevat de film behoorlijk expliciete seksscènes.
~
Man to Man
(Régis Wargnier, 2005 • Paradiso)
Mannen in lendedoekjes en blanken met tropenhelmen rennen door het donkere hart van Afrika, in het rijkste kleurenpalet sinds The Life Aquatic. De cinematografie en productiedesign van Man to Man (van de regisseur van Indochine) zijn om te watertanden. Ook het verhaal belooft wat: Joseph Fiennes speurt met z’n typische overspannen smoelwerk en doordringende blik naar pygmeeën, die volgens de moderne wetenschap (we schrijven 1870) wel eens de ontbrekende schakel zouden kunnen zijn tussen aap en mens. Zijn overhemd met dubbele boord is eigenlijk te warm voor dit klimaat en hij moet nog… pardon: ‘dubbele boord’?!
~
Another Time, Another Place
(Michael Radford, 1983 • Paradiso)
Ander werk uit de Green Cow-serie van distributeur Paradiso bespraken we al hier. Van Michael Radford, regisseur van Nineteen Eighty-Four en het onlangs verschenen The Merchant of Venice, brengt Green Cow de eerste langspeelfilm, Another Time, Another Place, uit 1983 uit.
~
Maar blijf toch maar even kijken. Phyllis Logan speelt de Schotse Janie, een wat frêle plattelandsmeid die zich tijdens de oorlog een rolberoerte verveelt. Ze krijgt een oogje op de verlegen Paolo, een krijgsgevangen en te werk gestelde Italiaan die zich verlegen verschuilt achter zijn vierkante, hardblauwe kaken. Zo’n donkere, mysterieuze man, dat willen we allemaal wel; maar uiteindelijk krijgt Janie een passionele affaire met Luigi, de vieze, kleine Napolitaan van het verhaal. Mensenkinderen – zijn wij niet allen vieze kleine Napolitaantjes? Ik bedoel: de liefde kan niet altijd made in the USA zijn, toch? Na de slome start maakt Radford een paar huiveringwekkende scènes en scheurt hij daarna alles aan stukken. (Paul Boon)