Bevlekt verleden
.
Harmonie
Het ontrafelen van die familiegeschiedenis komt in de film als metafoor terug. Jeanne, assistent van een wiskundeleraar, bespreekt met hem de twijfels om naar het geboorteland van haar moeder te gaan. Hij moedigt haar aan de zoektocht niet uit de weg te gaan en het te zien als het oplossen van een ingewikkelde wiskundesom. Jeanne zal gedoemd zijn tot een eenzaam bestaan, maar uiteindelijk zal de oplossing harmonie bieden.
En een ingewikkelde wiskundesom is het, die zoektocht in een door oorlog en verdeeldheid besmet land. Via flashbacks toont regisseur Villeneuve de geschiedenis van de moeder, een prachtige rol van de Belgische actrice Lubna Azabal. De kijker wordt meegesleept in haar pathos, van een wreking op haar liefde tot haar jaren in een beruchte gevangenis waar vrouwen verkracht en gemarteld worden. Stukje bij beetje komt Jeanne achter haar waarheid, maar het vergt veel doorzettingsvermogen: de mensen die haar moeder Nawal gekend hebben zijn niet toeschietelijk in het geven van informatie. Jeanne redt het niet alleen en heeft de hulp nodig van haar broer, die haar ondanks zijn bezwaren samen met de notaris komt opzoeken.
Mokerslag
Incendies, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Wajdi Mouawad, schippert tussen thriller en politiek drama en familiedrama. Met thema’s als vergeving, oorlog, wreking en bezinning had de film gemakkelijk een draak kunnen worden. Maar Villeneuve heeft een perfect gedoseerde film gemaakt. Ondanks het feit dat toeval een grote rol speelt wordt Incendies nergens ongeloofwaardig: daar zijn de narratieve elementen, het acteerwerk en de setting te subtiel voor. Gelukkig worden ook overdadige en aanzwellende strijkers vermeden, die in grootse films vaak een bepalend sfeerbeeld geven. De soundtrack van componist Grégoire Hetzel en Radiohead weet de film juist een meerwaarde te geven. Maar bovenal heeft Villeneuve iets bijzonders gedaan. Al vanaf de sterke opening voel je het. Hij heeft een film gemaakt van grote klasse en schoonheid.