Mobieltjes

recensie: Cellular

Je mobieltje gaat af, je neemt op en een vrouw legt in paniek uit dat ze ontvoerd is. Het overkomt Ryan (Chris Evans) in de film Cellular. Die onbekende vrouw, Jessica Martin (Kim Basinger), weet de jongen ervan te overtuigen dat haar lot in zijn handen ligt. Wat volgt is een snelle actiefilm en een race tegen de tijd.

~

De dvd is voorzien van drie documentaires (waarvan geen enkele Nederlands
ondertiteld is). In Celling Out komen een expert, een telefoonaanbieder, een journalist en een psycholoog aan het woord. Het is mooi gemonteerd met ook beelden van de film tussendoor. Wat je te horen krijgt, is niet echt nieuw. Ja, de mobiele telefonie is snel gegroeid, iedereen heeft tegenwoordig een gsm bij zich en daardoor heb je weinig privacy meer. In een half uurtje tijd worden er wel erg veel meningen gegeven en dan houdt de documentaire alsnog erg abrupt op. Toch is het wel aardig om deze leuke toevoeging een keer te bekijken.

Scandal

Een andere documentaire die je onder de extra’s kunt vinden is Code of Silence: Inside the rampart Scandal, die meer de moeite waard is om te kijken dan de vorige. Veel reconstructies en ook weer deskundigen aan het woord. Waar de documentaire over gaat, vertel ik niet, want dan geef ik teveel weg van de film zelf. Er wordt namelijk een interessant onderwerp behandeld dat gaandeweg aan de orde komt in Cellular.

Making of

En de extra’s houden maar niet op, want dan is er ook nog Dialing Up Cellular. Hoewel dit op de dvd onder het kopje documentaire valt, noem ik het liever de Making of. Iedereen gunt je een kijkje achter de schermen en er wordt veel gepraat over de stunts die acteur Evans (die overigens door de makers al de nieuwe Tom Cruise wordt genoemd) zelf heeft uitgehaald. Basinger wordt ook geroemd om haar prima acteerwerk en inlevingsvermogen. Dat ze zichzelf daarom afsloot van de rest van crew om zich te concentreren wordt haar vergeven. Het zijn leuke dingen om te horen en erbij te zien.