Het zoete hiernamaals
Het lijkt of hij van geen ophouden weet. Clint Eastwood is inmiddels tachtig jaar oud en komt bijna ieder jaar met een film op de proppen. Na Invictus 2009) is hier Hereafter, een mozaïekfilm over drie personages die allen een ervaring hebben met het hiernamaals. Het had tot een interessante studie kunnen leiden, maar Hereafter heeft weinig om het lijf: het verhaal leidt op voorspelbare wijze naar zijn apotheose en is nergens verrassend of opzienbarend.
Hereafter volgt de drie personages in hun worsteling met de dood. Terug in Parijs raakt Marie geobsedeerd door haar bijna-doodervaring, waardoor zij haar baan en haar relatie dreigt te verliezen. George raakt in tweestrijd wanneer hij weer met zijn gaven geconfronteerd wordt. En de jonge Marcus is wanhopig op zoek naar antwoorden. Langzaamaan werken de drie verhaallijnen naar elkaar toe, totdat de onvermijdelijke ontmoeting plaatsvindt en het hiernamaals voor ieder een betekenis krijgt.
Toeval
Hoewel Hereafter veelbelovend begint, met een verwoestende en levensechte tsunami die Marie bijna het leven kost, kabbelt hij daarna in rustig tempo verder om nog even op te leven bij een bomaanslag in de Londense metro. Die twee gebeurtenissen tonen Marie en Marcus een korte blik in het hiernamaals, die helaas niet ontdaan is van banaliteiten. Een onverklaarbare kracht waait Marcus’ petje af, waardoor hij zijn metro mist. Die vervolgens in brand vliegt. En Marie ziet tijdens haar bijna-doodervaring een wazige wereld, waarin stemmen en zielen in elkaar over lijken te vloeien.
Eindstreep
Helaas kan ook de verhaallijn met Matt Damon de film niet redden. Hoewel George het meest interessante personage is, wiens gave een last is en van grote invloed is op zijn leven, is zijn karakter minimaal uitgewerkt. Een vergelijking met andere mediums, die in tegenstelling tot de oprechte George alleen uit zijn op geld en de boel belazeren, is ook niet uitgediept. Zo hoort het dus niet, lijkt scenarist Peter Morgan (scriptschrijver van ondermeer Frost/Nixon en The Queen) te willen zeggen, maar meer dan een balletje opgooien doet hij niet. Maar waar hij zich vooral op verkijkt, is die geforceerde eindstreep waar de drie karakters zo nodig samen moeten komen. In het geval van Hereafter is het geheel niet meer dan de som der delen. De film is te fragmentarisch en niet consistent genoeg om te blijven boeien. Een misstap dus van Eastwood, maar misschien maakt hij het goed met J. Edgar, zijn volgende film die in 2012 moet verschijnen. Over productief gesproken.