Red Dragon

recensie: Red Dragon

Red Dragon heeft de merkwaardige eer zowel de eerste als de laatste verfilming te zijn van de trilogie boeken die Thomas Harris rond de hoogbegaafde seriemoordenaar Hannibal Lecter schreef. In 1986, lang voor de wereld had gehoord van Clarice Starling, verfilmde Michael Mann het boek al als Manhunter: volgens sommigen een klassieke thriller, terwijl anderen worden afgeschrikt door gedateerde elementen als synthesizers op de soundtrack en veel lichtblauw en wit in kostuums en decors. Na het succes van Anthony Hopkins als Hannibal Lecter in Silence of the Lambs en Hannibal vond producent Dino De Laurentiis het nodig tijd voor een moderne update van het eerste boek.

~

Weinig talent

Een enorm blik kwaliteitsacteurs werd opengetrokken om zelfs de kleinste bijrollen in te vullen en Brett Ratner (Rush Hour 1 en 2) mocht de regie doen. Nu kan er met spelers als Edward Norton, Anthony Hopkins, Harvey Keitel en Ralph Fiennes weinig fout gaan, maar de keuze voor Ratner doet Red Dragon, zeker in vergelijking met de twee (of drie) voorgaande delen, bijna de das om. In de extra’s op deze DVD wordt al griezelig duidelijk dat Ratner over weinig talent beschikt en slecht met zijn acteurs communiceert. Het is tekenend dat Norton hem aan het einde van de opnamen complimenteert om zijn goede humeur, en niet vanwege zijn grote vakmanschap.

Prima opening

~

Ratner zal een prima regisseur zijn voor jolige komedies als Rush Hour, maar voor een verfilming van een boek van Thomas Harris moet je wel iets meer in petto hebben. Red Dragon is om die reden niet zo spannend als Silence of the Lambs en niet zo bizar romantisch als Hannibal. Het is de minste van de drie Hopkins-als-Lecter-films, maar vanwege de geweldige rol van Ralph Fiennes als de creepy killer en Emily Watson als zijn blinde slachtoffer vormt de film een prima openingsstuk van de trilogie.

Rommelig

De extra’s op de tweede DVD uit deze set zijn een vreemd allegaartje. Netjes afgewerkte documentaires met sjieke begintitels staan naast goedkope, rommelig gemonteerde promofilmpjes. En dat terwijl Ratner tijdens de hele opnameperiode is gevolgd door een camerateam. Het resultaat van deze uren materiaal is terug te vinden in de langere documentaire A Director’s Journey (39 minuten) en enkele korte featurettes (o.a. over de make-up, de visuele effecten en de plaats van een van de moorden) die daarmee het meest interessante gedeelte van deze schijf vormen. Het interview met een echte FBI-profiler zou boeiender geweest kunnen zijn als hij niet zo aan de oppervlakte was gebleven en het gesprek met Anthony Hopkins had ook wel veel langer mogen duren.

Fascinerend

~

Gelukkig is er op de eerste disk, die waar de film op staat, nog genoeg te beleven voor de echte filmliefhebber. Red Dragon wordt namelijk begeleid door twee commentaartracks, een van Ratner en schrijver Ted Tally (die dus niet de co-regisseur is zoals op de hoes staat vermeld) en een van componist Danny Elfman, die tussen de stukken muziek vertelt over zijn werkwijze en opvattingen over de muziek. Nu is het altijd fascinerend om te horen hoeveel muziek bijdraagt aan een film, zeker in het thrillergenre, maar dit is nog dubbel zo interessant door de toelichting van de componist. Deze optie zouden veel meer DVD’s moeten hebben.

Iconisch

Met de DVD-release van Red Dragon zijn alle Hopkins-als-Lecter-films nu verkrijgbaar op uitstekend verzorgde special editions. Ook al kan dit eerste deel niet in de schaduw staan van de twee andere films, ze vormen met zijn drieën een mooi eerbetoon aan een van de meest iconische scheppingen uit de moderne literatuur: Hannibal Lecter.