Oudere vrouw

recensie: Prime

Aantrekkingskracht alleen is niet genoeg voor een goede relatie. Verwachtingen, achtergrond en een gemeenschappelijke basis zijn zeker net zo belangrijk. Ook het leeftijdsverschil tussen partners kan er toe doen. Meestal zijn mannen (stukken) ouder dan de vrouw, maar soms ook niet. In de filmwereld is het onderwerp ‘oudere’ vrouw versus een jonge(re) man niet onbekend.

~

Zo wordt in de romantische White Palace (1990) van Luis Mandoki yuppie Max (James Spader) verliefd op de veel oudere Nora (Susan Sarandon). De Amerikaanse regisseur Ben Younger – let op zijn achternaam – probeert in zijn film Prime hetzelfde te doen, als de 37-jarige Rafi (Uma Thurman) en de veertien jaar jongere David (Brian Greenberg) verliefd worden op elkaar. Helaas heeft hij te weinig naar de ingrediënten van White Palace gekeken, want romantiek is ver weg. Younger, die in 2000 de matige triller Boiler Room (2000) regisseerde, had er voor kunnen kiezen te groeien in dit genre. In plaats daarvan kiest hij voor een romantische komedie, waarin we de klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Soapacteur

Carrièrevrouw Rafi is net gescheiden van haar man als ze David ontmoet via een gezamenlijke vriend. David heeft het direct te pakken, Rafi is gecharmeerd. Niet lang na deze ontmoeting besluit hij haar te bellen. Als een zenuwachtig puppy oefent hij op zijn kamer het gesprek voordat hij haar belt. Zijn onhandigheid is niet aandoenlijk, maar doet denken aan een slechte soap-acteur, waarbij het wel heel duidelijk is dat hij voor de camera staat. Als Rafi hoort dat David nog maar 23 is, twijfelt ze. Die twijfel is interessant, kan spanning creëren, maar dat gebeurt niet. Diezelfde avond nog, op een bankje in het park, wordt de liefde verklaard en klinken de bierflesjes.

~

Thurman laat zich, anders dan in Kill Bill, van een zachte kant zien. Dit komt vooral naar voren in de scènes met haar therapeut dr. Lisa Metzger (Meryl Streep). Als ze dr. Lisa vertelt over haar jonge lover, moedigt deze de relatie aan, tot ze er geleidelijk aan achterkomt dat Rafi’s nieuwe vriend haar eigen zoon is. We mogen hopen dat de meeste therapeuten het anders aanpakken dan dr. Lisa, want ze zet de therapie gewoon voort, zonder Rafi te vertellen wat ze weet. Ongeloofwaardig misschien, vooral als je ziet dat dr. Lisa niet meer objectief in de therapie staat, maar deze situatie was hard nodig, want we kunnen weer lachen. Vooral als Rafi haar meest intieme seksuele gedachten over David aan dr. Lisa vertelt, komt Streep naar voren zoals we haar kennen: serieus, truttig en trots, wat eigenlijk heel vermakelijk is.

Levensfase

Er beginnen zich stevige barsten te vertonen in de liefde. David hangt de hele dag bij Rafi op de bank, speelt computerspelletjes en doet niets in het huishouden. Younger wil duidelijk maken dat hun onbegrip naar elkaar toe te maken heeft met de levensfase waarin ze zich bevinden. Helaas maakt de regisseur dit onbegrip niet interessant, omdat de personages gedurende de hele film vlak blijven, om niet te spreken van saaie David. Ondanks het goede acteerwerk van Thurman en Streep gaat Prime ten onder aan oppervlakkigheid.