Onderhuidse gevoelens op de achtergrond

Een weekendje in het liefdesleven van Russell loopt van eenzaamheid tot een verloren liefde. Andrew Haighs Weekend dompelt het publiek onder in een volwassen homoromance.
Weekend speelt zich in twee dagen en vooral drie nachten grotendeels af in een typisch Britse huiskamer. Glenn is de cynische nicht die dogmatisch vrije seks aanhangt, en Russell de emotionelere jongen die schaamte voelt om openlijk te praten over zijn seksleven.
~
Gebrek aan tederheid
Ze hebben allebei seks en aandacht nodig. Russell zoekt gewoon een vriendje en een normaal leven. Glenn wil geen compromis sluiten met de heteromaatschappij, maar zijn redenering heeft een volstrekt gebrek aan tederheid. Toch zoekt hij naar iets diepers in het contact met Russell. Weekend geeft zo een liefdevol contemporain beeld van de Britse gayscene, in zoverre dat de film zich niet volledig afspeelt in de scene, maar daar des te meer over reflecteert.
~
Meer dan liefde
Weekend, waarin de protagonisten allang uit de kast zijn, gaat over een diepere acceptatie van homoseksualiteit en de maatschappelijke rol die dat met zich meebrengt. Haigh brengt alle handelingen met handheld camera in beeld als background action. De stijl laat Russells interesse in Glenn zich ontwikkelen achter benen in de metro en achter het hek van het station. Naast deze observaties laat Haigh de onderhuidse gevoelens maar heel langzaam omhoog komen door gesprekken over homoseks. Het verliefde Weekend is zo meer dan alleen romantiek tussen twee jongens, en geeft een gepassioneerd beeld van gayliefde.