Moorden op de Olympische Spelen

recensie: James Patterson & Mark Sullivan (vert. Daniëlle Stensen) - Private games - Laat de spelen beginnen...

.

James Patterson is een oude rot in het thrillervak. Ook Mark Sullivan is geen onbekende. Beiden hebben al menig kilo bestseller op hun naam staan.

Patterson is voornamelijk bekend om zijn reeksen Alex Cross en Women’s Murder Club. Sullivan schreef o.a. The Fall Line (New York Times Notable Book of the Year) en The Serpent’s Kiss (met Detective Sergeant Seamus Moynihan). Beiden bieden veel pagina’s vol met actie en spanning. Een samenwerking tussen deze twee schrijvers belooft dus wel wat.

Gelukkig is er de ridder in glimmend harnas om de boel net op tijd te redden. Heel toepasselijk heet deze held hier Peter Knight. Om het aloude concept van de heldenepos compleet te maken wordt hij bijgestaan door een schone dame genaamd Karen Pope. Wat het concept betreft is er al met al weinig nieuws onder de zon. Het komt er dus op aan dat er in de uitvoering van dit standaardscenario voor de nodige verrassingen en spanning gezorgd wordt. Patterson en Sullivan zijn daar zeker in geslaagd.

Om en om volgen we als lezer de verwikkelingen en beweegredenen van de diverse hoofdpersonages (Knight, Pope en Cronus). Deze gelaagdheid werkt uitstekend. De ontstaansgeschiedenis van Evil Genius Cronus wordt hierdoor goed inzichtelijk gemaakt zonder dat het de vaart uit de hectische ontwikkelingen rondom de Spelen haalt. De auteurs geven de personages genoeg diepgang zonder dat dit ten koste gaat van het tempo van de ontwikkelingen. Ze creëren diverse zijlijnen die nergens afleiden, maar altijd ondersteunend zijn aan het uiteindelijke explosieve slot en dit alles in een vlotte, voorwaartsgerichte schrijfstijl.

Opwarmingsrondje voor de Spelen
Private Games heeft alles wat men van een vlotte misdaadroman verwacht: veel verwikkelingen die om de uiteindelijke ontknoping heen cirkelen en een stroomversnelling die leidt tot een dramatisch einde. Met daarbij niet te diepe, maar zeker geen bordkartonnen karakterschetsen en een klassieke verhaallijn die meteen herkenbaar is, zonder al te snel duidelijk te maken hoe de vork in de steel zit.

Door de setting van de aankomende Zomerspelen in Londen word je meteen in het verhaal getrokken en vraag je je af hoe het de komende zomer met de beveiliging gesteld is. Hopelijk is men slim genoeg om Peter Knight in te huren, want dan komt het uiteindelijk allemaal wel goed. Dankzij Private maakt het terrorisme geen schijn van kans en kunnen we straks van heerlijke sportieve prestaties genieten.