Onvoorwaardelijke moederliefde

Mother, de vierde speelfilm van de Koreaanse regisseur Joon-ho Bong, gooide hoge ogen op het IFFR 2010. Een verstandelijk beperkte jongen wordt door de politie opgepakt als hoofdverdachte in een moordzaak. Zijn moeder is overtuigd van zijn onschuld en doet alles om hem uit de gevangenis te krijgen. Bong weet verschillende filmstijlen tot een knap geheel te smeden en bewijst opnieuw dat hij zich een van de grote regisseurs binnen de Koreaanse cinema mag noemen.
~
Verstandelijke beperking
Mentale zwakte lijkt een terugkerend thema in Bongs films. In Memories of Murder (2003) wordt een verstandelijk beperkte jongen opgepakt als verdachte in een moordzaak (de film berust op een echte politiezaak uit de jaren tachtig). In Memories of Murder staan de rechercheurs centraal die worstelen met de moordzaak, zich erin vastbijten en hun verdachten tot het uiterste drijven: verstandelijk beperkt of niet, die bekentenis moet en zal er komen. In The Host (2006) is er een steekje los bij de hoofdpersoon, die door zijn vader verdedigd wordt wanneer zijn zus en broer hun minachting voor hem laten blijken.
~
Tragiek
De tragiek begint pas wanneer Do-joon achter de tralies belandt voor de moord. Bong focust nu op de moeder en niet langer op Do-joon. De moeder wordt, net als haar zoon, als schuldige gezien en staat er alleen voor. Ze kan en wil niet accepteren dat haar zoon de dader is. Verwoed vraagt ze hem te herinneren wat er gebeurd is. De gebeurtenis uit het verleden die dit bij hem oproept, verklaart waarom zijn moeder zo bezorgd en vergevingsgezind is.
~