Tijdsbeeld met vitaliteit

.
~
Poëtische desintegratie
De persoonlijkheden van Dean en Sal zijn heel verschillend, maar ze vinden elkaar in het adolescente bespiegelen, de interesse in experimenteren en het vertoeven in de grotendeels zwarte jazzscène. In hun gezelschap, en met name in de niet te evenaren neukdrift van Dean, komen ook Marylou, schrijver Carlo en Camille regelmatig terug. Samen leven ze een gedrogeerde vriendschap met zuipfestijnen binnens- en buitenshuis, altijd op grens van legaliteit.
~
Diepe platonische liefde
Salles treft heel prachtig de toon van jong fatalisme. De gedichten die zijn verweven in het verhaal, het dwepen met ondergang, de romantiek van suïcidale gedachten. De onvolwassenheid van Dean wordt in dit licht heroïsch. Slecht gedrag is in de perceptie van Sal en Dean aantrekkelijker dan de rauwe werkelijkheid. Dean is een jongen die altijd het heft in handen neemt, maar ook al is hij een egocentrische zak, het blijft niet aan hem kleven. De relatie tussen Sal en Dean wordt daardoor een diepe platonische/vriendschappelijke liefde.
~