IFFR 2009
In dit deel van onze reeks IFFR-recensies aandacht voor narratieve fragmentatie uit Engeland, Marokkaanse migrantenproblemen, hikikimori, Argentijnse mystiek, een Italiaanse bandiet en associatieve poëzie uit Zwitserland.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | Interview Kyung-mook Kim
Inhoud: Better Things | Française | Left Handed | La mujer sin cabeza | Segreti di stato | The Sound of Insects: Record of a Mummy
Liefde en het niets
Better Things
Duane Hopkins • Groot-Britannië/Duitsland, 2008
Hopkins’ stijl is duidelijk geïnspireerd door de cinema van Bruno Dumont, maar de regisseur kijkt ook verder dan de bioscoopzaal. Zo is een scène in zijn compositie een verwijzing naar het schilderij The Death of Chatterton van de schilder Henry Wallis en gebruikt Hopkins ook effectief een muziekstuk van Schubert. De film is echter niet altijd even krachtig qua dialogen en acteerwerk. Hopkins heeft bewust gekozen voor een minimale aanpak en de personages die in vrij lange stille shots worden gevolgd blijven vrij leeg. Dit benadrukt misschien de existentiële leegte die alleen nog door liefde kan worden opgevuld, maar dit gegeven wordt lang uitgesponnen. Daarnaast is dit thema al vaker in films behandeld en Better Things biedt in vergelijking weinig nieuwe inzichten. De film komt uiteindelijk over als een poging van een beginnende regisseur om het arthouse-idioom te verkennen en aan te vullen met een eigen signatuur. Het eindresultaat weet maar deels te overtuigen, maar geeft aan dat Hopkins zeker wat in zijn mars heeft. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Tussen volk en vaderland
Française
Souad El-Bouhati • Frankrijk/Marokko, 2008
Ondanks het uitgangspunt, dat iets verschilt van de meeste migrantenfilms, is Française te conventioneel. De film is zeer degelijk en professioneel gemaakt, maar ook een tikkeltje saai en veilig. De film wordt gered door de schitterende vertolking van Sophia door het grote talent Hafsia Herzi, die vorig jaar een verpletterende indruk achterliet met La Graine et le mulet. Zij geeft de verbetenheid van haar personage op fraaie wijze gestalte en geeft Française net dat beetje extra dat de film nodig heeft. (Arman Avsaroglu)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Verscholen kindertijd
Left Handed (Tobira no muko)
Laurence Trush • Japan, 2008
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Nauwgezet en wanhopig
La mujer sin cabeza
Lucrecia Martel • Argentinië/Spanje/Frankrijk/Italië, 2008
Tegenover het ongekunstelde realisme van bepaalde scènes bieden close-ups van Vero een sterk contrast. Haar gedrag lijkt na het voorval veranderd te zijn en gaandeweg denkt zij dat ze een persoon heeft aangereden. Onetto is als Vero overtuigend afwezig, terwijl er een lichte wanhoop merkbaar is als zij zich realiseert dat ze met moeite kan functioneren in haar omgeving. Martel laat het open of Vero altijd zo geweest is en of er andere zaken meespelen die haar gedrag kunnen verklaren. Deels doet de film in zijn observatie van een vrouw en haar omgeving denken aan Todd Haynes’ Safe. Martel heeft in vergelijking met Haynes wel een sterker naturalistisch oog voor hoe mensen praten en zich gedragen. La mujer sin cabeza gaat deels over de kwetsbaarheid van identiteit en het verschil tussen een publieke rol en je eigen intieme beleving. Martel toont met de film dat ze op een subtiele wijze een realistisch gegeven effectief weet te gebruiken als startpunt om vele thema’s onderhuids te verkennen. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Fascinerende voetnoot
Segreti di stato
Paolo Benvenuti • Italië, 2003
In zijn geconcentreerde aanpak doet de film deels denken aan Franceso Rosi’s Cadaveri eccellenti. Tijdens het onderzoek blijkt dat bandietenleider Giuliano (al eerder het onderwerp van Rosi’s Salvatore Giuliano en The Sicilian van Michael Cimino) de pion is geweest van andere partijen. De film maakt duidelijk dat het voor de Italiaanse politieke elite noodzakelijk was om de macht van de communisten in te perken. Dit vormde in feite de geheime consensus tussen de machthebbende Italiaanse politici (waaronder Andreotti, de ongrijpbare hoofdpersoon uit Il divo), de maffia en de kerk, die het Italiaanse politieke landschap zou bepalen tot aan de val van de muur. In een minimale maar krachtige conclusie toont Benvenuti subtiel de connecties tussen deze partijen. Daarnaast toont de film dat de Amerikaanse geheime dienst, zoals in zo veel landen in het westen, achter de schermen de touwtjes strak in handen had. De kracht van de film zit hem in de eenvoudige maar krachtige aanpak, die zeer feitelijk overkomt en op geen moment pamflettistisch of moralistisch is. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR
Berichten van een aangekondigde dood
The Sound of Insects: Record of a Mummy
Petre Liechti • Zwitserland, 2009
Liechti gebruikt net als Forgács associatieve beelden die een losse maar tegelijk ook poëtische relatie hebben met te woorden van de hoofdpersoon. De film is daarmee een overtuigend verslag van de ervaringen van iemand die ervoor kiest om zelfmoord te plegen, zonder dat zijn motieven duidelijk zijn. Liecthi slaagt er zo in om een beklemmend effect te creëren, waarbij je als kijker wordt meegenomen in de beleving van deze persoon die zweeft tussen wanhoop en een vage notie van verlossing. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op het IFFR