Kundig reclameman

.
~
“Om de mensheid in slavernij te ketenen, heeft de reclame het gulden midden, aanpassing, overredingskracht verkozen. Wij beleven het eerste systeem van overheersing van de mens door de mens waar zelfs vrijheid niet tegenop kan. Integendeel, het systeem mikt juist op de vrijheid, dat is zijn groostste vondst. Elke kritiek schildert het gunstig af, elk pamflet versterkt de illusie van zijn halfslachtige tolerantie. Het onderwerpt u heel bevallig.”
Frédéric Beigbeder werkte 10 jaar als succesvol copywriter voor het reclamebureau Young & Rubicam. Na vele succesvolle campagnes begon de reclamewereld Beigbeder de strot uit te komen. Permanent leugens verkopen werd Beigbeder uiteindelijk teveel, en begon alles te op teschrijven wat niet deugde.
~
“Wij hoereren allemaal. 95% van de mensen zou platgaan voor drieduizend gulden. De eerste de beste meid pijpt je zonder twijfel vanaf de helft daarvan. Ze zal er ook niet prat opgaan tegenover haar vriendinnen, maar volgens mij kun je vanaf vijftienhonderd met haar doen wat je wilt. En zelfs ook voor minder. Je kunt hebben wie je wilt, het is alleen een kwestie van tarief. (…) Meestal is liefde iets achterbaks: mooie meiden worden verliefd op (oprecht geloven ze zelf diep in hun hart) op jongens die als bij toeval bulken van het geld en ze naar alle waarschijnlijkheid een mooi luxe leventje kunnen bieden. Is dat niet precies hetzelfde als wat hoeren doen? Jawel.”
~
De missie van Beigbeder is geslaagd; zowel in Frankrijk als Duitsland was €14,99 al een groot succes. Met €14,99 heeft Beigbeder aangetoond dat hij zelfs zijn eigen boek tot bestseller kan lanceren. Beigbeder is een kundig reclameman.