Verwarde geest

recensie: Okieson - The Moment You're Airborne

Okiesons vierde album, The Moment You’re Airborne, is niet een logisch vervolg op zijn vorige album Some One ‘N Some What. De rootsy geluiden wijken flink om ruimte te bieden aan het experiment.

Sebastiaan van Bijlevelt heeft in zijn eigen Galloway Recording Studio in Nijmegen de inspiratie de vrije loop gelaten bij het componeren en uitvoeren van zijn nieuwste album. In een mailwisseling laat hij – op de opmerking dat het geen makkelijk album is geworden – weten: “Dit is wat eruit kwam!”. Van de luisteraar wordt een flinke inspanning gevraagd om dit album te doorgronden.

Nauwelijks een compositie

Het voordeel van moeilijke albums is dat je erin wordt vastgezogen als je je eenmaal de moeite hebt getroost om helemaal in zo’n album te duiken. De pracht van dergelijke albums geeft zich niet gemakkelijk prijs, gesteld natuurlijk dat die pracht en kwaliteit aanwezig is. Soms wordt de inspanning ook niet geheel beloond, zoals in dit geval. Van Bijlevelt heeft echter in het verleden krediet opgebouwd, waardoor een extra inspanning wel van de luisteraard kan worden gevraagd, maar wie met dit album pas kennis komt maken met Okieson wordt aangeraden om eerst bij het oudere werk ten rade te gaan – tenzij men het experiment niet schuwt.

Dit experiment horen we direct aan het begin van The Moment You’re Airborne. Het album opent met een soort soundscape waarin we geluiden horen en geschreeuw in een grote ruimte. ‘Trash In The Eye’ valt nauwelijks een compositie te noemen, terwijl het daaropvolgende nummer ‘Boards Of Oak’ weer heel goed aansluiting vindt bij het oudere werk van Van Bijlevelt.

Oase van rust

Dat we ons niet te snel blij moeten maken met composities die een duidelijke kop en staart hebben, laat Okieson al snel merken. ‘You’re Better Off’ is een depressief nummer, dat eigenlijk als toevoeging aan de titel het woord ‘Dead’ moet hebben. Daarna worden we weer helemaal op het verkeerde been gezet met ‘Fuck That Shit’, dat ook helemaal vol zit met uitroepen van die titel. Dit is overigens een nummer dat al zo’n twee jaar geleden op YouTube verscheen en dit roept de vraag op in welke periode het materiaal is opgenomen.

‘Girl Like You’ is een ballad en daarmee een oase van rust in de woestijn van geluiden die net is gepasseerd. Een verademing in de verwarde wereld van Okieson’s The Moment You’re Airborne (After Driving Off A Cliff), zoals het album helemaal voluit heet.

Het album kent bijzonder ingetogen momenten naast uitzinnige experimenteerdrang of een exploderende passages in ‘Lorelei’. De luisteraar wordt steeds op het verkeerde been gezet. ‘Onderhoudend’ is misschien wel het woord dat dit nieuwe werk van Okieson het beste beschrijft.