Muziek die er toe doet

recensie: Wire - Wire

De band Wire maakt al bijna veertig jaar muziek die er toe doet. Alleen dat is al een compliment waard. Het debuut dateert uit 1977; met Pink Flag viel Wire midden in het punktijdperk direct op.

De laatste jaren werkt Wire aan het opmaken van de restjes die ze nog hadden liggen en waarvoor ze nu voldoende inspiratie hebben om die tot nieuwe albums te smeden. Zo konden we de laatste jaren luisteren naar Red Barked Tree, Change Becomes Us en nu naar Wire. Wie zich niet verdiept in het oeuvre van Wire zal zich overigens van geen restjes bewust zijn, want alle albums klinken als volwaardige hedendaagse creaties.

Indringend

Het is een hele stap van de punkperiode van Wire naar hun huidige sound. Wie de weg van de band volgt en een paar tussenstappen maakt, ziet de evolutie aankomen. Wire van vandaag de dag is minder vernieuwend, innovatief, of hoe je dat ook maar zou willen noemen. Dat betekent echter niet dat de muziek die we op dit nieuwe album Wire horen er niet toe zou doen. Wire weet een bijzondere plaats in te nemen in de hedendaagse popmuziek en creëert daarmee haar eigen sound.

De muziek van Wire beweegt zich anno 2015 in de zwaardere rock-pop-alternatieve sferen. De punk is ver weg, al zijn de ingrediënten van toen nog wel hoorbaar. De psychedelica komt af en toe in flarden om de hoek zeilen, maar over het algemeen maakt Wire een zwaar wegende en vooral midtempo rockmuziek met elektronica. Indringend is misschien wel het juiste woord voor de uitwerking van de Wire-sound op de luisteraar.

Prima startpunt

Dat de heren nog steeds van deze tijd zijn, bewijzen ze met titels als ‘Blogging’, maar ook muzikaal gezien: naar het einde van het album spelen de heren langzaam maar zeker leentjebuur met de nu-metal-muziek. Het gaat er steeds steviger aan toe naarmate we het einde van het album naderen. ‘Octopus’ en ‘Harpooned’ klinken bijna heavy.

Ook de stem van Colin Newman klinkt nog immer goed en krachtig. Voor iedereen van de jongere generatie die nog nooit van Wire heeft gehoord, is dit album een prima startpunt. Voor de liefhebbers en fans van deze band is het album een must-have. Er is geen zwak moment aan te wijzen en dat er sprake is van wat hergebruik, doet geen afbreuk aan het eindresultaat van Wire. Deze band kan er nog makkelijk tien jaar aan vastknopen als ze op deze manier muziek blijven maken. Een halve eeuw Wire zou een mooi streven zijn.