Kunst / Expo binnenland

Een nieuwe werkelijkheid

recensie: Bart Hess - A Hunt for High Tech

De man is gespierd. Hij is een sporter, een zwemmer. Snelheid is voor hem belangrijk. En dat kan hij bereiken door zo gestroomlijnd mogelijk te zijn. Een zoektocht naar de ideale combinatie van lichaam en technologie kan daarbij helpen.

Bart Hess: Shaved

Bart Hess: Shaved

Kunstenaar Bart Hess (1984) werkt aan een toekomst, een nieuwe wereld, een mogelijke wereld. Technologie speelt hierbij een grote rol. Dit is al meteen bij binnenkomst bij A Hunt for High Tech te zien in de video Shaved. Hierin creëert Hess een alternatieve, technologische manier van scheren. Een lange staaf glijdt over elke kant van het lichaam om zo het scheerschuim weg te krijgen. Een glad lichaam blijft over. Het ideale lichaam voor de sporter. De kunstenaar gaat in zijn werk op jacht naar een wereld waarin de techniek lichaam en object laten versmelten.

Innovatief materiaalgebruik
A Hunt for High Tech
is de eerste museale solotentoonstelling van Bart Hess. De expositie ademt een donkere, industriële sfeer. Dit komt voor een groot deel voort uit het materiaal dat Hess in zijn kunst gebruikt. Of het nu video’s zijn of objecten, het gebruik van bijvoorbeeld latex en metaal zorgt voor een industriële uitstraling. Zo staan er een drietal grote, zwarte wasrekken. Hier overheen hangen lappen ‘was’, gemaakt van zwarte latex. Hess kijkt hoe het materiaal werkt en onderzoekt zo de relatie tussen mens en materiaal, natuur en technologie.

Bart Hess: Metal Fur

Bart Hess: Metal Fur

Bart Hess experimenteert volop met het materiaal dat hij gebruikt. Hij heeft hierbij een speciale interesse in de extreme tegenstellingen binnen een ontwerp. Zo maakte hij een wandkleed van spelden. Van een afstand lijkt het zacht en aaibaar, maar als je dichterbij komt zie je pas dat het spelden zijn. Het kleed is zeker niet prettig om aan te raken. Deze dubbelheid maakt zijn werk visueel boeiend. Zijn innovatieve manier van werken is niet onopgemerkt gebleven. Modeontwerpster Iris van Herpen benaderde hem voor een stof die ze zou gebruiken voor haar collectie. Het werd een handgemaakte stof van kleine stukjes plastic waarbij Hess de illusie van stof creëerde. Ook bladen als Vogue en Another Man besteedden aandacht aan hem en in 2011 won hij de Young Designer Award.

Surrealistische fantasie
Het werk van Hess doet surrealistisch aan door de manier waarop lichaam en materiaal samensmelten. Het menselijk lichaam wordt hiermee gemanipuleerd tot welke vorm de kunstenaar maar wil. Dit komt goed tot uiting in de bekende Slime Dress van Lady Gaga, die de kunstenaar maakte. Hess kreeg als opdracht alleen de titel van haar cd Born this way mee en twee trefwoorden: alien en supermodel. Met als associatie het woord ‘geboorte’ maakte hij een silhouet van slijm dat zich naar het lichaam van de popster vormde.

Lady Gaga: Born this Way

Lady Gaga: Born this Way

Niet alleen het samensmelten van mens en materiaal speelt een rol in het werk van Bart Hess. Hij probeert met zijn gemuteerde huiden, ademende schoenen en levend bont een fantasiewereld te creëren. In zijn universum trekt de mens geen schoenen meer aan, maar zijn schoenen onderdeel van het lichaam. In de zwarte hakken zijn hoeven van dieren te herkennen die leven, ademen en groeien. Hess begrijpt de logica niet van het doden van dieren en het bont vervolgens verwerken. Volgens hem is het veel makkelijker om het dier vast aan het lichaam te hebben, zoals bij de schoenen. Mens en dier worden één.

Bart Hess: Hunt for high Tech

Bart Hess: Hunt for high Tech

De wereld die Hess in zijn kunst probeert te creëren, een samensmelting van mens, natuur en technologie, is nog lang geen realiteit en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden. Maar het is een bijzondere fantasiewereld.