Erin Brockovich

recensie: Erin Brockovich

Steven Soderbergh is niet alleen één van de hardstwerkende regisseurs van Amerika, hij is ook één van de origineelste; hij heeft niet één vaste stijl, maar wisselt oortdurend van benadering. Zo bestaat Out of Sight voor een groot deel uit flashbacks en -forwards, is The Limey gefilms in een gritty jaren 60-stijl en is Erin Brockovich “gewoon” een lineair verteld en waargebeurd verhaal over een vrouw die op een groot milieuschandaal stuit. “Een menselijk verhaal als dit behoeft geen jumpcuts en flitsend camerawerk,” moet Soderbergh gedacht hebben toen hij aan Brockovich begon.

Julia Roberts is Erin Brockovich, een vrouw die weinig gelukt heeft in het leven: twee huwelijken, evenzoveel scheidingen, geen baan en een auto-ongeluk op de koop toe. Dit laatste brengt haar in contact met een advocaat (Albert Finney), bij wiens kantoor ze als assistent mag gaan werken. In deze rol ontdekt ze dat een groot bedrijf al jaren stelselmatig het grondwater van een klein plaatsje aan het vervuilen is. Ze duikt bovenop de zaak en weet er uiteindelijk een enorme schadeclaim voor de bewoners uit te slepen.

Julia Roberts is perfect in de rol van Erin: de warmte, humor en echtheid waarmee ze haar speelt is aanstekelijk en het houdt de film boeiend. Steven Soderbergh blijkt ook zonder technische hoogstandjes een overtuigende film neer te kunnen zetten en daarmee is zijn kwaliteit weer eens bewezen. Erin Brockovich is op dit moment een groot succes in Amerika, het eerste voor Soderbergh, die op dit moment alweer bezig is met twee films: Traffic, over drugskoeriers, en de remake Ocean’s Eleven, waarin zoveel sterren mee gaan spelen dat je je ogen bijna niet gelooft.