Golden oldies als opwarmertje

recensie: Pieter Steinz en Bertram Mourits - Luisteren &cetera

Luisteren &cetera behandelt de muziek van de jaren zeventig. Aan de hand van de 25 belangrijkste platen van dat decennium neemt het boek ons mee op een muzikale expeditie.

Natuurlijk zijn de schrijvers Pieter Steinz en Bertram Mourits zich bewust van de beperkingen van een selectief lijstje albums. Zodra je 25 albums gaat benoemen als de belangrijkste platen van een periode zijn er door anderen nog 25 lijstjes samen te stellen met 25 andere belangrijkste albums. Wat dat betreft is een dergelijke poging bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Meer dan 25
Luisteren &cetera is echter verre van een mislukking. Dat komt niet alleen doordat het schrijversduo zijn keuzes prima kan onderbouwen. De opzet van het boek geeft zo veel meer informatie dan alleen de gekozen 25 albums, dat de lezer uiteindelijk nauwelijks door heeft dat er een rigoureuze selectie heeft plaatsgevonden.

Elk hoofdstuk (album) is namelijk voorzien van een overzicht met verwijzingen naar inspiratiebronnen voor de behandelde artiest, overige albums van de uitvoerende en suggesties voor gelijkgestemde platen. Ook volgt er na elk album een thematisch hoofdstuk over de stroming of de thematiek van de behandelde plaat. Al met al krijg je zo een completer beeld van de invloeden in de popmuziek.

Aanstekelijk enthousiasme
Het boek is lekker leesbaar geschreven en geeft allerlei interessante achtergrondinformatie bij de diverse albums en muziekstromen. Het gaat nergens echt heel diep, maar dat houdt juist de vaart er lekker in. De hoofdstukken zijn licht verteerbare hapklare brokken die je honger naar meer informatie aanwakkeren. Luisteren &cetera is dan ook geen uitputtende muziekencyclopedie.

Dit is een regelrechte appetizer. Het aanstekelijk enthousiasme van de twee schrijvers maakt je als lezer benieuwd naar de albums die je nog niet kende. En de luisteraanbevelingen bij platen die je al wel kende, geven je misschien wel weer nieuwe inspiratie om je eigen collectie aan te vullen.

Een excuus om plaatjes te kopen
Houd je van lezen, van muziek en/of lezen over muziek dan is Luisteren &cetera een heerlijk boek om je kennis van de jaren zeventig te verrijken of te testen. Het is echt zo’n boek waar je nog eens naar teruggrijpt om tips op te doen voor een nieuw trip naar de lokale platenzaak. Niet dat je een excuus nodig hebt om een goede plaat aan te schaffen, maar dit boek levert het toch.