Gewaagde ommezwaai

.
Wat is het toch moeilijk om als het eerste album een overweldigend artistiek en commercieel succes is, een waardige opvolger te maken. Zeven jaar na het uitkomen van Come Away with Me, en drie studioalbums verder, worstelt Norah Jones nog steeds met deze zware opgave. Met The Fall opent Norah opnieuw de aanval op haar eigen topalbum. Compositorisch wordt ze wederom bijgestaan door Jesse Harris. Maar deze keer krijgt ze ook hulp van onder meer
~
Tom Waits-crew
The Fall is geproduceerd door Jacquire King die we kennen van
~
Bezwerend
De nieuwe Norah klinkt ook door in ‘It’s Gonna Be’, een nummer met een lichte rockinslag – voor Norah’s begrippen zelfs een stevige rockinslag. Een dergelijk geluid was ondenkbaar in het verleden. De gitaargeluiden, het orgeltje en de andere klanken die de piano hebben verdreven, zijn het horen ook zeker waard in het licht bezwerende ‘Stuck’. In ‘Man of the Hour’ speelt Norah een eenvoudig, bijna kinderlijk, toetsenarrangement; dat zal haar niet gemakkelijk zijn gevallen.
Al met al is The Fall een gewaagde ommezwaai voor Jones. Of het commercieel gezien een geslaagde stap is zal moeten blijken. Het was artistiek echter noodzakelijk en blijkt bij beluistering ook nog eens de moeite waard te zijn. Het zoete van Norah Jones is in haar stem bewaard gebleven maar de scherpte is ontsproten in de begeleiding. Dat went niet alleen, het is zelfs licht verslavend.