Theater / Achtergrond
special: Meekers Uitgesproken Dans - Rommelkabinet

In het Rommelkabinet ontstaan nieuwe vormen

.

Met producties die tot de verbeeldingsprekende titels hebben als Alfabet Soep, Banana Biz, Poedelprijs, MURPH! en Monsterz maakt Meekers dansvoorstellingen speciaal voor de jongste dansliefhebbertjes. Ook met de nieuwste voorstelling Rommelkabinet die tijdens de Utrechtse Tweetakt in première gaat, proberen ze weer aan te sluiten bij de belevingswereld van de jeugd.

Foto: Konrad Szymanski

Foto: Konrad Szymanski

Artistiek leider en oprichter van Meekers Arthur Rosenfeld weet het geheime ingrediënt van een goede jeugdvoorstelling: ‘Meekers is meer een danstheater, waardoor bij ons de inhoud belangrijk is. Maar een goede jeugdvoorstelling moet eigenlijk voor iedereen goed zijn. Voor jongeren is het vooral belangrijk dat je je bewust bent van het ritme van je voorstelling. Dat moet goed zijn. En je moet je bewust proberen te zijn van hoe de voorstelling gaat werken voor het publiek. Dat weet je van te voren nooit. En dat is spannend. Kinderen laten snel weten dat ze zich vervelen. En dat is een voordeel’, lacht de choreograaf.

Volgens Rosenfeld zijn er geen verschillen tussen een voorstelling voor volwassenen en jongeren. ‘Je moet wel heel duidelijk een leeftijd voor ogen hebben. Het verschil zit hem meer in de inhoud dan in de vorm. Makers moeten niet bang zijn om abstractie te gebruiken in voorstellingen, maar het moet wel een plek hebben.’ 

Hatchling

Foto: Jochem Jurgens

Foto: Jochem Jurgens

Eind februari initieerde Meekers de pilotversie van het mini-festival Hatchling in de Rotterdamse Schouwburg. Artistiek leider Rosenfeld wilde met het tweedaags festival en platform de volgende generatie choreografen steun en een goede push geven. Rosenfeld: ‘We zijn nu in een stadium dat we aandacht gaan besteden aan nieuwe vormen binnen de jongerendans en aan jonge choreografen.’ Tijdens de eerste editie van Hatchling ontfermde het jeugddansgezelschap Meekers zich twee dagen over drie choreografen die zich voor het eerst aan jeugddans wagen. De artistieke leiding was in handen van choreograaf Arthur Rosenfeld in samenwerking met Ana Teixidó. De choreografen Thomas Falk, Tabea Martin en Karolien Verlinden presenteerden zich met een korte voorstelling. ‘Ze zijn alle drie heel verschillend, maar hebben toch elk iets eigens in zich’, vertelde de artistiek leider voor het festival over het trio. ‘Ik denk dat het voor het publiek heel verrassend en boeiend gaat worden.’ 

Rosenfeld is heel gelukkig met de voorstellingen van de makers: ‘Voor de relatief korte repetitietijd hebben de makers er iets moois van gemaakt. Zij hebben alles tussen hun reguliere werk gedaan,. Als makers zijn zij afhankelijk van de tijd dat zij de dansers tot hun beschikking hebben. Maar het resultaat is geweldig.’

Voorjaarsontwaken
Volgens de artistiek leider is Hatchling te vergelijken met Voorjaarsontwaken van Korzo producties uit Den Haag. Voorjaarsontwaken is het platform voor ontluikende dans en een jaarlijks terugkerend evenement waarin Korzo het publiek meeneemt op een ontdekkingsreis langs springlevende choreografieën. ‘Hatchling is een platform en de makers mogen dingen uit proberen. Meekers zorgde voor het budget en de repetitieruimte, de repetitietijd was hun eigen verantwoordelijkheid. We hebben niet de verwachtingen dingen over te nemen in ons repertoire. Het zijn geen volledige producties die op toneel staan’, legt de choreograaf uit. ‘Ondanks de low budget hebben de drie makers elk een leuke, creatieve en interessante voorstelling weten te maken. Ze zijn fris en anders.’

Rosenfeld hoopte met het festival choreografen aan te moedigen om iets voor de jeugd te gaan doen en een bepaalde groei aan te moedigen. ‘Het is eigenlijk dubbel. We willen aan de ene kant de choreografen aanmoedigen en publiek naar de voorstellingen trekken, maar aan de andere kant is het vooral bedoeld voor mensen uit de danswereld’, denkt de artistiek leider. ‘Bij het laatste Kunstplan was het niet zeker of er een jeugddanswerkplaats zou komen. Wij wilden dat voor zijn en de volgende generatie een steun en push geven. Wij hopen dat het festivalletje groeit en ieder jaar een nieuwe editie krijgt.’