
Blaffende honden bijten niet
.
Voor het wisselende programma van de nieuwe avonden heeft het Rozentheater de hulp ingeroepen van Oscar Kocken. De schrijver/columnist is onlangs afgestudeerd als Theaterwetenschapper aan de Universiteit van Utrecht. Hij is onder andere bekend van zijn columns voor Theatermaker en voert de redactie van Spunk. Door zijn innovatieve benadering moeten de avonden spraakmakend worden.
Informele avond met luxe bites
~
Volgens Marvin staat het Rozentheater er om bekend dat het vaak iets extra presenteert rondom voorstellingen: “Nu is het alleen gestructureerder en gericht op een specifieke doelgroep. Het moet een maandelijkse avond worden met een ‘bite‘.” Deze keer hebben de jonge honden keus uit verschillende tapas. Onbeperkt kunnen ze met een schoteltje langs een tafel schuiven en zelf opscheppen. In het hele programma zitten dergelijke hapklare brokken verwerkt. De theatervoorstelling blijft oppervlakkig en het programma eromheen is vooral gericht op de alledaagse belevingswereld van de twintigers.
~
Shows en soundscapes
Op het balkon liggen grote kussens voor een paar video-installaties met bekende en onbekende fragmenten film, die voorzien zijn van een andere ‘soundscape’. Zo heeft het bekende fragment van Charlie Chaplin aan het werk achter een lopende band een verassend anders achtergrondgeluid gekregen.
~
Blaffende voorstelling
De eigenlijke voorstelling om 20.00 uur is Pact van het trio 19Hz. Na een lang zwijgend intro en een abrupt begin, wil het stuk maar niet op gang komen. De spelers komen elkaar bij toeval tegen, willen elk hun verhaal vertellen, maar zijn tegelijkertijd bang om hun gevoelens te tonen. Deze gegevens komen echter niet tot uiting. Het stuk mist een ‘bite‘, waardoor de mono- en dialogen blijven hangen in geschreeuw zonder er naar een climax wordt toegewerkt. Even abrupt al het stuk begint, eindigt het ook weer. Zijn het pubers die zich willen afzetten van hun omgeving en hun ouders of is het trio zo verveeld dat ze boos zijn op alles en iedereen? Na de voorstelling gaat het programma in het Rozentheater verder met optredens van wereldkampioen kunstfluiten Geert Chantrou en de band ARR. De dj’s van Rednose District sluiten de avond af.
Meer jongeren trekken
~
Het is volgens Marvin opvallend hoe weinig jongeren naar het theater gaan. Uit het onderzoek “Gezocht: jonge theaterbezoekers” (bron: onderzoeksbureau Letty Ranshuysen en Catelien van der Hoeven) uit 2004 blijkt dat mannen tussen de 20 en 25 jaar liever naar cabaret (16%) gaan dan naar een musical (9%) of toneel (6%). Bij de vrouwen van dezelfde leeftijd is dat verschil kleiner: 20% gaat naar musicals, 17% naar cabaret en 16% naar toneel. Op zich is dat te begrijpen, aldus Marvin: “Bij een theatervoorstelling weet je niet altijd van tevoren of je een leuk avondje uit zal hebben. Bij een blockbuster of concert van je favoriete groep weet je dat natuurlijk wat meer.” De initiatiefnemers hopen dat de bezoekers naast de specifieke programmering ervaren dat er nog veel meer gebeurt in het theater. En natuurlijk dat ze nog een keer terugkomen.
De eerstvolgende WOOF! a nite with a bite / ein nache mit einem bisse is op 26 oktober 2005. Voor meer informatie kun je kijken op de site van het Rozentheater.