Muziek / Achtergrond
special: Interview met Joost Zweegers van Novastar

Evolutie

Het gaat goed met de Belgische band Novastar. Wanneer je hun website bezoekt, zie je alleen maar mooie cijfers. Zo werden van het begin maart verschenen album Another Lonely Soul al meer dan vijfentwintigduizend exemplaren verkocht (gouden status) en staat de plaat al voor de zesde week op de eerste plaats van de Belgische Ultratop Charts. Ook zijn, in elk geval in België, bijna alle optredens uitverkocht. Dat wordt dus kaarten kopen voor Pinkpop of Rock Werchter, waar Novastar eveneens acte de présence zal geven.

~

Joost Zweegers is, ondanks het minder vrolijke albumthema (een verbroken relatie), de blije man achter Novastar. Hij blijft ondanks de grote drukte rond optredens en promotiewerk genieten van het grote succes van zijn tweede album. “Ik ben een gelukkig mens,” zo sprak een hoorbaar tevreden muzikant aan de telefoon. En dat geluk was ook te zien bij het optreden dat Novastar op woensdag 21 april gaf in een bomvol Vera Groningen. De liefhebbers van rammelende gitaarrock die je normaal gesproken treft in deze undergroundtempel, hadden plaatsgemaakt voor een grote schare veel jongere mensen, die met smart zaten te wachten op Joost Zweegers en zijn band.

Het is alweer een aantal jaren geleden dat hij voor het laatst zoveel massale aandacht kreeg. Zweegers is niet iemand die graag in the picture staat. Zijn optredens draaien geenszins om de persoon, maar veelal om zijn stem en de muziek zelf. “Ik heb die aandacht niet gemist, integendeel. Ik kan nu niet meer over straat zonder dat mensen me lastig vallen. Anonimiteit is zalig. Het live-spelen heb ik wèl heel erg gemist. Ik beschouw mij niet als een entertainer. Ik maak gewoon muziek en die muziek draagt puurheid bij zich. Dat heb ik te bieden. Bij momenten verdwijn ik in mijn eigen trip, dat is de meest pure vorm van muziek die er is.”

Waar zijn de liedjes?

~

Opvallend is de frequente terugkeer van het woord puurheid in het gesprek. Zweegers hamert erop dat hij met Another Lonely Soul, zowel qua muziek als qua productie (door Piet Goddaer, over wie later meer), een puur en intens werkstuk heeft proberen af te leveren. “We hebben de weg gevolgd van wat ik emotioneel te vertellen heb. Ik vind Another Lonely Soul veel beter dan de eerste plaat. Bij de moeizame productie van het debuut had ik nog veel te leren. Nu ben ik erg trots op de gang van zaken en op het album. Ik heb een duidelijk en eerlijk verhaal verteld en daarbij werd ik niet gestuurd, zoals in Amerika.”

Zweegers begon de opnamen voor Another Lonely Soul in Amerika, maar hij was niet gelukkig met de hitformule die daar gehanteerd wordt en kwam terug in België om zijn nieuwe album op te nemen met Piet Goddaer, die als artiest bekend is onder de naam Ozark Henry. Dat bleek een gouden greep, want Another Lonely Soul klinkt als een onverstoorbaar geheel, dat daadwerkelijk een flinke stap vooruit is in vergelijking met het debuut, dat vooral heel poppy was. Wel levert dit Zweegers een hoop kritiek op, want: waar zijn de liedjes?

Another Lonely Soul is bewust geen opvolging van de eerste plaat, die vond ik te poppy. Ik krijg kritiek omdat ik een succesvol debuut heb gemaakt, dat anders klinkt. Je moet altijd mensen teleurstellen. Er zijn ook mensen die gehoopt hadden dat mijn plaat zou klinken als de liedjes die ik speelde op mijn akoestische tour. Ik sta echter helemaal achter het album. Another Lonely Soul is a step forward.”

Voor de concertbezoekers die in Vera alleen maar stonden te wachten op hits als Wrong of The Best Is Yet To Come, was het dan ook een zware bevalling. De eerste vijf à zes nummers die de band speelden, waren allemaal afkomstig van de nieuwe plaat en de grote oude hits kwamen pas op het eind. Een gedurfde, doch bewonderenswaardige keuze. “Ik maak muziek om mijn emoties kwijt te kunnen en ben geen hitmachine. Dat vind ik zelf niet interessant. Aan het eind van de set staat de tent toch al op zijn kop, dus dan kan ik ze wel spelen.”

Een van de hoogtepunten van het concert in Vera was de uitvoering van het nieuwe nummer Ask For The Moon. Ook dit nummer werd echter een punt van kritiek. De invloed van The Police is namelijk overduidelijk aanwezig. En op de rest van de plaat valt er eveneens veel te refereren. Zweegers is daar erg duidelijk over: “Bands als The Police vind je tof. Het laatste wat je wil is ze verloochenen. Ik heb nooit iets gepikt. Mijn grootste invloeden zijn nog steeds Lennon en McCartney en daar hoor je helemaal niemand over. Deze vergelijkingen zijn alleen maar oké, ik zie ze als compliment.”

Wall of Sound

~

De naam Piet Goddaer is al een aantal keren gevallen, wat duidt op zijn belang voor Another Lonely Soul. “Piet is een vriend die na mijn periode in Amerika mijn klankbord is geweest.” Goddaer is als producer mede verantwoordelijk voor het vrij ‘grote’ geluid dat Another Lonely Soul kenmerkt. Een geluid dat live nog meer galm en echo bij zich draagt dan op de plaat. Je zou de door producer Phil Spector geïntroduceerde term ‘wall of sound’ daarvoor in de mond kunnen nemen. “Ik houd wel van dat U2-achtige, grote geluid. Dat hoort bij de flow van de nummers. Ik vind niet dat het teveel Spector is. Het type kleur van mijn stem vraagt om dat grootse. We hebben een jaar lang met zijn tweeën of drieën in de studio gezeten. Het begint met Joost op zijn piano met zijn zang en dat heeft vorm gekregen. Mensen denken ook dat de nieuwe nummers heel complex zijn. Dat is een misvatting, want het zit allemaal heel simpel in elkaar. Dat horen ze pas wanneer ik de nummers solo speel.”

Zweegers denkt dat dit soort kritiek en aannames voortkomen uit het grote verschil met het debuut. Hij ziet zijn eerste plaat echter niet als belemmering voor verdere ontwikkeling. “Mijn muziek is geëvolueerd en daar ben ik blij om. Jezelf herhalen is ook niets.” Wat volgens Zweegers ook te maken heeft met evolutie is de huidige recessie in platenland. Onlangs werd zijn contract bij Warner, na twee succesvolle albums, niet meer verlengd. Ditzelfde gebeurde al eerder bij Nederlandse artiesten als Ilse de Lange, Krezip en Re-lax. Wiens schuld is dat nou? Van Warner, die niet in is gesprongen op de situatie, of van de thuiskopieerder?

“Ik zie kopiëren als diefstal. Voor thuis is het oké, maar in grote mate niet. Het probleem is dat de regering in België, en ik denk ook in Nederland, niets aan de situatie doet. De jonge generatie beseft helemaal niet dat ze stelen en dat is jammer. Eigenlijk is het niemands schuld. Het is evolutie.”

Wat betreft de evolutie binnen de carrière van Zweegers: net als het debuut liet Another Lonely Soul vier jaar op zich wachten. Moeten we nu weer zoveel geduld hebben? “Nee, de nieuwe plaat gaat sneller komen. Ik heb al een aantal dingen in mijn hoofd en er zijn wat nummers blijven liggen van de laatste opnamesessies. Ik heb nu ook een geweldige band met een goede vibe.” In de tussentijd speelt Novastar nog een flink aantal concerten in Nederland en België, en dus ook op Pinkpop en Werchter. Met erg veel plezier, want dat is (hoe cliché het ook mag klinken) het belangrijkste.