Kunst / Achtergrond
special: ART Rotterdam

ART Rotterdam 2010

Dezer dagen vindt voor de 11de maal de kunstbeurs ART Rotterdam plaats. 8WEEKLY heeft een vraaggesprek met de nieuwe directeur, Fons Hof. Verder een verslag van de beursvloer zelf, OBJECT Rotterdam en natuurlijk de Illy Prize.


Art Rotterdam | Vraaggesprek met directeur Fons Hof | Object Rotterdam | illy Prize naar Lotte Geeven

Op Art Rotterdam lijkt de crisis al bijna voorbij

Vorig jaar leek de kunstbeurs van Rotterdam, Art Rotterdam, hard te zijn getroffen door de internationale malaise. Het evenement vierde zijn tienjarig bestaan, maar wat er te zien was in de Terminal- hal stemde niet echt vrolijk. Maar wat een verschil met 2009. Waar afgelopen jaar de kunst braaf en vooral tweedimensionaal was, met schilderkunst en veel fotografie, daar is nu in Rotterdam lef voor in de plaats gekomen. Eindelijk maakt Art Rotterdam zijn bewering ‘de beurs om opkomend talent te ontdekken en de nieuwste ontwikkelingen in de beeldende kunst te volgen’ waar. De galeries lijken nu inderdaad te voldoen aan de selectie-eisen ‘kwaliteit, actualiteit en eigenzinnigheid´.

foto Jelle Mollema

foto Jelle Mollema

Crisis
De financiële crisis die ook aan de kunstwereld niet onopgemerkt voorbij is gegaan, is maar op één locatie letterlijk te ontwaren. In de Parijse galerie Laurent Godin beklaagt Dagobert Duck zich in een tekening over de economische crisis. Even verderop in deze ruimte toont Michael Patterson- Carver zich kritisch over de oorlog.
Meer nog dan een directe invloed op de kunst, lijkt de actualiteit, oorlog en crisis, te leiden tot een vloed van nieuwe, frisse kunst.
Er is nog steeds veel schilderkunst en fotografie te zien, maar daarnaast is er nu ook plaats voor meer onorthodox werk. Bijvoorbeeld van Maartje Korstanje (Upstream Gallery) die een groot papier-maché object exposeert dat doet denken aan een krioelende massa uitgemergelde beesten.

foto Jelle Mollema

foto Jelle Mollema

Groot
Opvallend is ook dat de er veel grote namen circuleren. Galerie Anita Beckers uit Frankfurt biedt werk van Anton Corbijn aan, in de Kopenhaagse galerie Christina Wilson hangt een foto van Sophie Calle, uit haar serie Take care of yourself (2007). En in de stand van Lumen Travo zijn surrealistisch aandoende assemblages van Jimmy Durham te koop.
Bij Willem Baars Art Consultancy struikel je bijna over de grote namen, ware het niet dat Baars balkjes op de vloer heeft neergelegd voor de waardevolle werken van Andy Warhol en Damien Hirst. Een spiegelwerkje van Chuck Close staat veilig in een vitrine. De zaken gaan waarschijnlijk goed, want Baars drinkt tevreden een glaasje.

Niet alleen is er werk van grote kunstenaars, er wordt ook volop naar verwezen. Warhol komt veelvuldig voorbij, bijvoorbeeld als geborduurd portret door Christa Maiwald (Florence Lynch Gallery). Ook de klassiekers komen aan bod: Paul Housley maakte een flauw portretje van Rembrandt (The night painter, Akinci) en Peter Angermann schilderde een matige kopie van een romantisch werk van Caspar David Friedrich (Galerie Delta).
Interessanter is dan een zelfportret van Johan Nieuwenhuize in de stand van Van Kranendonk. Voor Self portrait with Anish Kapoor fotografeerde hij het spiegelende werk As Yet Untitled (2007) dat zich in het Metropolitan Museum of Art in New York bevindt.  

foto Jelle Mollema

foto Jelle Mollema

Succes
Een ander museum in New York, het MoMa, kocht onlangs het werk Nummer acht (Everything is going to be allright, 2007) van Guido van der Werve bij Galerie Juliette Jongma. Een groot succes aangezien het MoMa wel als het Mekka van de kunstmusea wordt beschouwd.
Profetischer konden de woorden van Van der Werve niet zijn: Everything is going to be allright!