Geen Genade
Geloof, hoop en liefde. De pijlers van het christendom en de afzonderlijke titels van de Paradies trilogie van Ulrich Seidl. Van een verfilming van paradijselijke situaties is echter geen sprake.
Realistisch drieluik
De thema’s hoop, geloof en liefde beperken zich niet tot de desbetreffende film, met name hoop en liefde zijn sterk aanwezig in elk deel. Daarnaast speelt verlangen een grote rol. Verlangen naar een man, of het nu een Keniaan, Jezus of de dokter is. Alle vrouwen zijn momenteel vrijgezel en, ondanks de soms wat complexe burgerlijke staat, is de hunkering naar het andere geslacht sterk aanwezig. Zelfs bij Anna Maria, die de artefacten van Jezus ook voor minder reine doeleinden gebruikt.De Paradies trilogie bevat slechts enkele professionele acteurs. Een groot deel van de bijrollen wordt gespeeld door amateurs, zo staan de Kenianen in de film in het echt ook kettingen te verkopen op het strand. Het draagt ongetwijfeld bij aan de authentieke sfeer die in alle films terug komt. Seidl kent geen genade, filmt alles zonder opsmuk, toont zijn vrouwen van hun kwetsbaarste kanten en creëert een bijzonder realistisch drieluik. Zaligmakend is het niet en vrolijk evenmin, maar het is zeker de moeite waard.