Deel 1
Recensies van vier documentaires die werden vertoond op het eerste Food Film Festival in Amsterdam, 18-20 maart.
INHOUD: Kings of Pastry | The End of the Line | Black Gold | Grown in Detroit
De perfectie van patisserie
Kings of Pastry
Chris Hedegus en D. A. Pennebaker • VS, 2009
Kings of Pastry is minder zware kost dan de meeste documentaires die op het festival te zien waren. Te midden van beladen onderwerpen als wereldhonger en de koffie-industrie is deze documentaire een welkome afwisseling. Hedegus en Pennebaker (bekend van klassiekers als Dont Look Back en Monterey Pop) zijn invloedrijke documentairemakers die vele malen hebben samengewerkt. Ze leveren met Kings of Pastry een juiste mix af van spanning, perfectie, vriendschap en obsessie, in een mooi gedoseerde film die je op het puntje van je stoel houdt. Zo vertelt een van de finalisten dat hij de vorige wedstrijd subiet uitgeschakeld werd toen hij zijn suikershowstuk liet vallen. Zijn vrouw voegt er aan toe dat de MOF al jaren drukt op hun gezinsleven en dat ze dit niet nog twintig jaar wil. Wanneer het moment dan eindelijk daar is, waar de finalisten met het breekbare en zware showstuk (Jacquy gebruikt zelfs schokdempers!) naar de presentatietafel schuifelen, houd je als kijker even de adem in. En als het mis gaat, blijkt zelfs de harde en niets ontziende jury medeleven te tonen. Waarmee de MOF, ondanks de immens hoge druk en verwachtingen, vooral een wedstrijd is voor passionele liefhebbers. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
De ondergang van de blauwvintonijn
The End of the Line
Rupert Murray • Groot-Brittanië, 2009
De documentaire wordt vergezeld van schokkende cijfers en beelden. Zo is de blauwvintonijn, die vooral in Japan genuttigd wordt als sushi, bijna uitgestorven. De rol die de Europese Unie in de visvangst heeft, is groot. Maar politici komen met berekeningen boven het aanbevolen percentage visvangst, zodat de populatie zich onmogelijk kan herstellen. Ook autogigant Mitsubishi blijkt een grote vinger in de pap te hebben. Tonnen blauwvintonijn worden opgekocht en ingevroren, om die later voor veel geld te kunnen verkopen. Maar er is meer. Trawlers, die voor de visvangst worden ingezet, verwoesten de zeebodem. Niet alleen vissen, maar ook sponzen, koraal en zelfs dolfijnen en vogels worden in de netten gevangen. En op plaatsen waar grote vissen uitgestorven zijn, ontstaan nieuwe overschotten. Zoals de kreeft die in Newfoundland plaats heeft gemaakt voor de kabeljauw.
Met The End of The Line wordt een indringende kijk gegeven in de wereldwijde visvangst. De boodschap is duidelijk: de zeeën lopen leeg. Maar er is ook hoop: er kan nog ingegrepen worden. Door politici, door consumenten, door reservaten waar niet gevist mag worden. Naar het einde toe is de film wat langgerekt en repetitief in zijn boodschap. Vooral het laatste half uur dreint door, met als gevolg dat de kijker overspoeld wordt met informatie. Maar het moet gezegd: als geheel is de film een onuitwisbaar portret, met choquerende cijfers en beelden die nog lang naspoken. Murray heeft de ogen geopend en daarmee zijn doel bereikt. Nu maar hopen dat het aanzet tot actie. Je moet er immers niet aan denken, dat de voorspelling van wetenschappers dat er in 2048 geen vis meer in de zeeën is uitkomt. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven
De wereld in een koffiekop
Black Gold
Marc en Nick Francis • VK/VS, 2006
Terug naar boven
De stad bloeit
Grown in Detroit
Mascha en Manfred Poppenk • Nederland/VS, 2009
In Detroit worden steeds meer braakliggende terreinen veranderd in urban farms. De documentaire laat zien hoe de meisjes leren hoe ze gewassen moeten verbouwen en hoe ze die vervolgens verkopen. Het levert ook wat komische scènes op, zoals wanneer een groep angstige scholieren leert hoe je een geit moeten melken. Documentairemaakster Mascha Poppenk sprak na de vertoning van de film over haar ervaringen in de stad en de kracht die veel van de mensen daar hebben om hun leefsituatie te verbeteren. Grown in Detroit is een film die ondanks de grimmige werkelijkheid die wordt getoond, ook momenten heeft waarin je getuige wordt van de veerkracht en vindingrijkheid van mensen om ondanks alle tegenslagen er het beste van te maken. (George Vermij)
Terug naar boven