IFFR 2008
.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5: Shorts | DEEL 6 | DEEL 7
Inhoud: L’arrière pays | Un baiser s’il vous plait | Continental, un film sans fusil | Glory to the Filmmaker | Import Export | Hello, Stranger | Juno | La France | Mio fratello è figlio unico | TBS
Ontwapenend en charmant
L’arrière pays – Kings & Aces
Jacques Nolot • Frankrijk 1998
L’arrière pays bleek het eerste deel van een autobiografisch getint drieluik. Vier jaar later verscheen La Chatte à deux têtes, een ontroerende sfeerschets van een kleine Parijse pornobioscoop. In 2007 volgde Avant que j’oublie, een kijkje in het dagelijks leven van een ex-gigolo. De drie films, hoewel verschillend van sfeer en setting, dragen allen onmiskenbaar Nolots signatuur. Hij mixt een haast terloopse, maar grote seksuele openheid met humor, realisme, fijnzinnigheid en drama. Zijn blik is nietsontziend maar ook licht en mild; een haarscherp oog met pretlichtjes. Alle drie de films zijn dit jaar op het festival te zien. (Ellen op de Weegh)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Onwaarschijnlijke liefdesverhalen
Un baiser s’il vous plait – Sturm und Drang
Emmanuel Mouret • Frankrijk, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Dans zonder aanraken
Continental, un film sans fusil – Sturm und Drang
Stéphane Lafleur • Canada, 2007
In die titel zit al veel verborgen over de bedoelingen van Lafleur. Want een continental is een Canadees soort line-dance waarbij iedereen dezelfde pasjes maakt zonder de mededansers aan te raken. Het is fraaie symboliek, want in de film staan eenzaamheid en het onvermogen van mensen om met elkaar te communiceren centraal – met al het (klein)menselijk leed van dien. Hierbij wordt echter nooit de humor uit het oog verloren, wat ervoor zorgt dat er een boeiend en redelijk luchtig portret van onvermogen wordt geschetst. Regisseur Lafleur toont zich hiermee het minder cynische broertje van Todd Solondz, of het humorvolle neefje van mede-Canadees Atom Egoyan. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Teleurstellende parodie
Glory to the Filmmaker! – Kings & Aces
Takeshi Kitano • Japan, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Wat zegt u?
Hello, Stranger – Time & Tide
Dong-Hyun Kim • Zuid-Korea, 2007
Als Jin-Wook een illegale Vietnamees tegenkomt die het Koreaans helemaal niet machtig is, helpt hij hem zo goed en kwaad als hij kan. Waarschijnlijk herkent hij zichzelf in het lot van de vreemdeling die de weg kwijt is. Zoals vaak bij de Zuid-Koreaanse cinema steekt ook hier in de tragiek vaak humor. De ‘gesprekken’ tussen de twee mannen leveren vermakelijke verwarringen op, al wordt dit zo nu en dan iets te lang uitgesponnen. Geen hoogvlieger deze film, maar wel uiterst sympathiek. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Meesterlijke misantropie
Import Export – Kings & Aces
Ulrich Seidl • Oostenrijk, 2007
Ulrich Seidl portretteert twee jonge mensen die op zoek zijn naar zichzelf en daarvoor door een grote berg rotzooi moeten waden. Tegelijk schetst hij een portret van een Europa dat op allerlei manieren de weg kwijt is, en desondanks talloze immigranten trekt die juist daar een beter leven hopen te vinden. Olga vertrekt letterlijk uit een koud klimaat, maar ze belandt in een wereld waar menselijk contact is vervangen door relaties die gebaseerd zijn op machtsverhoudingen, en waar seks nog slechts als ruilmiddel dient. Seidl choqueert bewust, en er zijn momenten in de film die bijna te pijnlijk zijn om te zien. Tegelijkertijd zijn er scènes waarin intimiteit en (zeker ook) humor de boventoon voeren.
Seidl heeft het project minutieus voorbereid, en dat werpt vruchten af. Zijn grotendeels non-professionele cast is volkomen geloofwaardig. De zoektocht naar locaties inspireerde hem tot scènes waarbij acteurs middenin publieke ruimtes werden geplaatst en zo (ook vanwege de gehanteerde schoudercamera) een hoge mate van spontaniteit krijgen. Import Export is een film over exploitatie, maar Seidl is er ook van beschuldigd dat hij juist dat doet met zijn personages. Het feit alleen al dat deze controverse bestaat zou een aanmoediging moeten zijn de film te gaan zien. “Der Mensch ist ein Wolf“, zo stelde Seidl tijdens een vraaggesprek na afloop van de vertoning. Dat uitgangspunt zet hij zeer consequent en meesterlijk neer. (Erik Kersten)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Zwangere puber
Juno – Sturm und Drang
Jason Reitman • VS, 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Loopgraven & liefdesliedjes
La France – Sturm und Drang
Serge Bozon • Frankrijk, 2007
Het spel tussen Camille en de militairen en het waarom van hun lange en gevaarlijke tocht blijven tot het einde boeien. De verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog – waar we niks van zien, maar alleen maar over horen – spelen hierbij een hoofdrol, maar welke wordt pas laat duidelijk. Als regisseur Bozon het hierbij had gelaten, had hij een overtuigend regiedebuut afgeleverd. Maar wat de film zo opvallend maakt is dat de soldaten zo nu en dan opeens in gezang uitbarsten. Ze zingen zoetsappige popliedjes uit de jaren zestig die live (vaak randje vals) zijn gezongen door de acteurs, en gespeeld worden op zelfgemaakte instrumenten. Dat die liedjes merendeels verteld worden vanuit het standpunt van een vrouw maakt het gevoel van vervreemding alleen maar groter. Het blijft weliswaar fascineren, maar als kijker blijf je na afloop toch vooral zitten met die ene vraag: waarom? (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Sprankelende oppervlakkigheid
Mio fratello è figlio unico – Time & Tide
Daniele Luchetti • Italië/Frankrijk 2007
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Puber versus maniak
TBS – Time & Tide
Pieter Kuijpers • Nederland, 2008
Soms slaat de poging om Johan sympathiek te maken door naar het lachwekkende. “Doe je gordel om”, waarschuwt hij als Tessa onder dwang zijn auto instapt. Meestal is de toon echter precies goed. De band tussen de twee groeit heel natuurlijk, zozeer zelfs dat de film soms wat kabbelt, maar de onderliggende spanning gaat nergens verloren. Theo Maassen zet een verdienstelijke hoofdrol neer, hoewel zijn bekende intonatie af en toe een grap doet verwachten. Het is echter de dertienjarige Lisa Smit die de show steelt. Zonder te vervallen in maniertjes speelt ze overtuigend een zeer kwetsbare puber. Ze weet het geloofwaardig te maken dat Tessa Johan op den duur niet alleen vertrouwt, maar ook helpt. Als kijker ben je inmiddels niet meer zo overtuigd van zijn onschuld, wat je betrokkenheid natuurlijk alleen maar doet toenemen. Als bij de betere thriller ben je geneigd: “Pas nou toch op, troela!” te roepen, om even later weer te geloven dat die arme Johan het toch heus niet zo kwaad bedoelt. (Marjolein van Trigt)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR