IFFR 2011
Het vijfde van vele delen van ons jaarlijkse verslag van het International Film Festival Rotterdam.
DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3 | DEEL 4 | DEEL 5 | DEEL 6 | DEEL 7 | DEEL 8 | DEEL 9 | DEEL 10
Inhoud: Biutiful | Grande Hotel | Outbound | Bad Posture | Atomic Sublime | Tyrannosaur
Grauwe laatste maanden
Biutiful – Spectrum
Alejandro González Iñárritu • Spanje/Mexico, 2010
Babel, Amores Perros, 21 Grams) zonder zijn vaste scriptschrijver Guillermo Arriaga. Buiten het script, dat de regisseur zelf schreef, is er nog een opmerkelijk verschil: het is geen mozaïekfilm geworden. De film draait voornamelijk om één hoofdpersoon en speelt zich af op één locatie: de grauwe hoerenwijk El Raval in Barcelona.
Biutiful is de eerste film van de Mexicaanse regisseur Iñárritu (Uxbal (Javier Bardem) krijgt te horen dat hij prostaatkanker in een vergevorderd stadium heeft. Hij heeft nog maar een paar maanden te leven. Alsof dat niet erg genoeg is, heeft hij ook nog te stellen met zijn bipolaire vrouw Marambra (Maricel Álvarez), draagt hij de zorg voor zijn twee kinderen en heeft hij een dubieuze baan: hij is tussenpersoon in een illegale handel. Uxbal wil alles zo goed mogelijk regelen voordat hij heengaat: voor zijn vrouw en kinderen, maar ook voor zijn werk. Toch maakt hij steeds de verkeerde keuzes, die vaak genadeloze gevolgen hebben. Zoals voor een groep illegale Chinezen voor wie hij werk geregeld heeft en voor zijn zoontje Mateo, die slachtoffer wordt van Marambra’s krankzinnigheid.
De laatste maanden van Uxbal zijn een kwelling. Terwijl hij steeds zwakker wordt, moet hij wanhopig toezien hoe hij de mensen om wie hij geeft onbedoeld meetrekt in een neerwaartse spiraal. We zien hem bloed pissen en vermagerd in een luier rondstrompelen. Zijn ondergang is begonnen.
Bardem, die met films als Mar Adentro en No Country For Old Men al zijn veelzijdigheid liet zien, levert een topprestatie. Hij laveert als Uxbal tussen goed en slecht, zonder de sympathie te verleggen. De keuzes die hij maakt zijn zwaar aangezet en dramatisch, evenals het begin en het identieke einde. Geleidelijk aan raken meerdere thema’s verweven in het verhaal, zoals de commotie rondom de illegale handel en de barre omstandigheden van illegale Afrikanen en Chinezen. Hiermee lijkt regisseur Iñárritu een breder spectrum te hanteren, maar de keuzes die Uxbal maakt blijven bepalend in de verwikkelingen.
De film is het sterkst in de scènes van Uxbal met zijn gezin: in zijn grauwe en vochtige appartement wordt het lijden des te zichtbaarder, maar de liefde voor zijn kinderen blijft overeind staan. Vooral dat gegeven maakt van Biutiful een tergend mooie, soms loodzware ervaring. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Het onomkeerbare verval
Grande Hotel – Bright Future
Lotte Stoops • België, 2011
De Belgische maakster Lotte Stoops stuitte puur toevallig op het complex en maakte wat wel eens een zwanenzang zou kunnen zijn, omdat er concrete plannen zijn om het hotel af te breken. Door een paar behulpzame bewoners die als gids fungeren, zien we hoe de huidige bewoners met veel vernuft iets van hun onderkomen weten te maken, en dat van de oorspronkelijke grandeur helemaal niets meer over is. Bij het tonen van de drukbevolkte ruimtes laten titels zien wat de oorspronkelijke functie van de ruimte was. In de brede gangen wordt geslapen en tevens druk gehandeld, de waterbak waar iedereen zichzelf en hun kleren wast, blijkt een Olympische zwembad. De weinige archiefbeelden die er nog zijn, tonen hoe het vroeger was, en mensen die het hotel nog in volle glorie hebben meegemaakt vertellen op de geluidsband hun herinneringen. Maar het Grande Hotel zal nooit meer de oude worden; alles wat bruikbaar was, is eruit gesloopt, en zijn het niet bewoners zelf dan zijn het bomen die stukje bij beetje het onomkeerbare verval veroorzaken. (Marcel Westhoff)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Rauw, Roemeens en onverrassend
Outbound – Bright Future
Bogdan George Apetri • Roemenië, 2010
Regisseur Bogdan George Apetri’s speelfilmdebuut is goed gemaakt. De rauwe sfeer wordt goed gezet door het camerawerk en de acteurs, zoals de starre en vastberaden hoofdrolspeler Ana Ularu, zijn overtuigend en geloofwaardig. Toch voelt de rauwheid en het narratieve verloop van de film ook voorspelbaar aan. De visie is gitzwart, waardoor je als kijker al aan ziet komen hoe de beproevingen van de hoofdpersoon zullen eindigen. Die kan natuurlijk niet zomaar vluchten voor haar verleden en het hedendaagse Roemenië is een kille poel des verderfs. Het resultaat is dat de film in zijn verloop en boodschap generiek aandoet. Hierdoor boet de film aan kracht in. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Het nieuwe westen
Bad Posture – Bright Future
Malcolm Murray • Verenigde Staten, 2011
Regisseur Malcolm Murray bleef voor zijn debuut dichtbij huis en dat is te merken in het overtuigende naturalisme van de film. De acteurs plukte hij uit de lokale scene en de film geeft een trouw beeld van de periferie van de coolheid. In het weidse Albuquerque houdt een onbekende subcultuur zich bezig met graffiti, dj-en en feesten. Het knappe is dat Murray naast een mate van realisme ook oog heeft voor de onwerkelijke poëzie van het alledaagse. Zo gebruikt hij in een sublieme scène, waar Trey en Flo besluiten om hun woning te versieren met graffiti, klassieke (barok)muziek als achtergrond. Dit werkt verbazingwekkend goed bij de jongens die met hun Krylon-spuitbussen prachtige en hippe ontwerpen maken. In Bad Posture wordt rauwheid afgewisseld met gortdroge humor en Florian Brozeks laconieke rol is soms net zo indrukwekkend als de kettingrokende Elliot Gould in Altmans The Long Goodbye. Murray doet met zijn unieke Bad Posture denken aan Harminy Korine’s Gummo en hij is zeker een regisseur om in de gaten te houden. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
Het propagandapotentieel van het abstracte
Atomic Sublime – Signals: Regained
Jesse Lerner • Verenigde Staten, 2010
Het is echter onduidelijk wat dit met Lerners centrale stelling te maken heeft. De stortvloed aan archiefmateriaal levert wel wat bijzondere beelden op, zoals een Amerikaans filmpje waarin moderne kunst belachelijk wordt gemaakt. Als Lerner uiteindelijk uitkomt bij de Koude Oorlog blijkt dat hij weinig bronnen heeft om aan te tonen dat abstracte kunst door de Amerikaanse overheid als propagandamiddel werd gebruikt. Hij gaat te kort in op een rondtrekkende tentoonstelling van abstracte kunst die door het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken werd gesponsord en hoe de stroming de natuurlijke tegenpool was van de socialistisch-realistische kunst uit de Sovjet-Unie. Het overige beeldmateriaal dat hij heeft verzameld uit die periode komt daarbij ook nog eens over als een onnodige toevoeging. Al met al is Atomic Sublime een rommelige film die zich te veel richt op bijzaken en daarmee een kans laat schieten om recht te doen aan een boeiend onderwerp. (George Vermij)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR
De Barmhartige en het Beest
Tyrannosaur – Bright Future
Paddy Considine • Groot-Brittanië, 2011
Tyrannosaur is explosief, net als de hoofdpersoon Joseph. In het eerste shot trapt Joseph gefrustreerd zijn hond dood. Om haar vervolgens liefdevol te begraven. Hij is een dualistisch persoon, zoveel wordt duidelijk. Ook in het contact met Hannah schemert zijn zachte kant door. En Hannah, biddend tot God om anderen te helpen, blijkt zelf een willoos slachtoffer van geweld. Het geweld wordt hard en onafwendbaar in beeld gebracht. Joseph die met zijn knuppel zijn schuur aan gort slaat (om die later in de film op iets anders te richten) en Hannah die door haar man James (Eddie Marsan) in elkaar gerost wordt. Het levert pijnlijke en levensechte scènes op. De film weet, mede door het gebruik van humor, perfect balans te houden tussen het expliciete geweld en de tragische levens van Hannah en Joseph. Vooral de karakterontwikkeling van Hannah maakt indruk: ze probeert te leven volgens haar geloof, maar komt steeds meer in tweestrijd met zichzelf en God. Ze maakt uiteindelijk een meedogenloze keuze met grote gevolgen. Considine levert met zijn debuut een indringende, hardvochtige maar ook liefdevolle kijk in twee levens. Met als hoogtepunt een beestachtige scène die zo uit The Godfather lijkt te komen. Het levert een van de verrassendste films op van het IFFR. (Suzan Groothuis)
Terug naar boven | Deze film op site IFFR