8WEEKLY

Een swingend begin

Artikel: Tweetakt 2012 Vrijdag

.

De theatervoorstellingen waren ’s middags al begonnen, maar op vrijdagavond werd het Tweetakt Festival 2012 officieel geopend. We kunnen los!

~

Omlijst met een tweetal muzikale openingsacts werd het festival door een Italiaans sprekende meneer geopend. Geheel in Italiaanse Berlusconi-stijl werd hij eerst geïntroduceerd door wulps dansende vrouwen (en een enkele als vrouw verklede man of vice versa). Met hun blonde lokken wapperend in de wind(machines) prikkelden deze lieftallige dames de zintuigen van het publiek. Na enkele onbegrijpelijke woordjes Italiaans was het festival dan officieel geopend.

~

Vlak daarvoor had het muzikale deel van het festival al haar kick-off beleefd in de vorm van de “Genevese-formatie-die-Ethiopië-composities-met-moderne-invloeden-mixt”: Imperial Tiger Orchestra. De jazzy en sleazy geluiden van deze band zijn helaas niet door heel veel mensen beluisterd. Het publiek had de weg naar het festivalterrein op het Neude in Utrecht blijkbaar nog niet helemaal gevonden.

Het kan er natuurlijk ook aan liggen dat het festival op dat moment officieel nog niet begonnen was en dat de mensen op het moment van de dansende dames hebben gewacht om zich op de diverse podia te storten. Want feit is wel dat nadat deze daad geschied was er massa’s mensen de zaal binnen stroomden om te komen luisteren naar de tweede act van de avond: Lefties Soul Connection.

We hebben het hier al eerder geconstateerd: LSC is een heerlijke swingende live band, die met Michelle David een fantastische toevoeging aan hun formatie in huis hebben gehaald. De band start met het oude vertrouwde instrumentale werk en heeft daarmee al vanaf de eerste tonen de zaal in z’n greep. Maar op het moment dat David het podium betreed en haar eerste kreten door de microfoon schallen doen publiek én sfeer er nog een schepje bovenop.

~

Het Tweetakt festival kan zich geen betere start wensen dan die van vrijdagavond. Met de lente in de lucht genoot menigeen van een drankje en een hapje. Afgerond met een spetterend optreden van Lefties Soul Connection, kun je alleen maar constateren dat we een lekkere festivalweek tegemoet gaan. Dus haast je richting het centrum van Utrecht, want daar is het de komende week te doen!