8WEEKLY

Trivial Pursuit: Take Away & Hapklaar

Artikel: Trivial Pursuit: Take Away & Hapklaar

Trivial Pursuit, wie is er niet groot mee geworden? Het spel – ook bekend als Triviant – is, net als Monopoly, Risk en Stratego, zo’n spel dat iedereen wel eens heeft gespeeld. Maar in de auto of trein is een potje Trivianten echter bijna niet te doen. Daar heeft Hasbro nu de oplossing voor gevonden: de Take Away & hapklaar-versie.

~

In deze set treft de consument de volgende dingen aan: een dobbelsteen met alle categoriekleuren, een set vragenkaarten en een mooi plastic bewaardoosje. Het doel van deze set is tweevoud. Eerst en vooral kun je de set natuurlijk gebruiken als aanvulling op het grote Trivial Pursuitspel. Maar zoals de inleiding al aangeeft, kun je met deze set ook gewoon een zelfstandig spel spelen.

Kaartjes scoren

Het spel is eigenlijk ontzettend simpel uit te leggen. Je gooit met de dobbelsteen en beantwoordt de vraag op het kaartje dat bij de kleur hoort. Heb je één vraag goed, dan gooi je opnieuw. Heb je een tweede vraag goed, dan mag je dat kaartje houden. Heb je daarna ook de derde vraag goed, dan mag je dus ook dat kaartje houden. Heb je het fout, dan is de andere speler aan de beurt. Wie het eerst zes kaartjes heeft, wint het spel. Maar voor je kaartjes kan gaan scoren, moet je dus minstens één vraag goed hebben.

Cryptisch

De vragen zijn van een wisselend niveau. Het jammere vind ik dat men te vaak heeft gekozen voor de zogenaamde cryptische omschrijvingen. Dan krijg je in de vraag ook automatisch een hint naar een antwoord mee. Toen ik voor het eerst Triviant speelde, waren de vragen van een afgewogen niveau: jong en oud konden ermee uit de voeten. Ook de onlangs uitgekomen jubileumversie van het spel was erg goed. Maar de vragen in deze set zijn of veel te moeilijk, of gewoonweg te makkelijk door de cryptische hints.

Gemengde gevoelens

Als je vaak Triviant speelt, raak je sneller door je kaartjes heen dan je aanvankelijk dacht, en dan is zo’n aanvulling best aan te raden. Ook het idee om gewoon een klein minispel om de vragenkaartjes heen te bouwen kan ik best toejuichen. Alleen de vragen laten mij een beetje met gemengde gevoelens achter.