Theater / Voorstelling

Rome & Juli praten de taal van de straat

recensie: ZEP - Rome & Juli's Posse

Scheur een meter stof van de rokken van de vrouwen, vervang de zwaarden voor pistolen en vervang de twee rivaliserende families voor twee gangs. Met een paar aanpassingen veranderen  Shakespeares Romeo & Julia in de Rome & Juli van ZEP. Actueel, herkenbaar én verstaanbaar.

~

Op 29 januari 1595 ging het toneelstuk Romeo en Julia van Shakspeare in première. Ruim vier eeuwen later is het liefdesverhaal nog steeds actueel, universeel en herkenbaar. Wie herkent niet het gevoel van je eerste liefde, de verboden liefde tussen twee mensen van verschillende komaf, de groepsdruk en het verlangen. Theatergroep ZEP plaatst het liefdeskoppel in de harde wereld van geld, macht en hormonen, maar ook van de druk van de groep waar je bij wilt horen. De Tags en de Caps, twee rivaliserende gangs, strijden om de heerschappij van een straat. Contact tussen de gangs staat gelijk aan verraad. Wanneer Rome, een Tag, op een feest verliefd wordt op Juli, een Caps, is dit het begin van een tragische romance.

Hard en direct
Rome & Juli’s Posse is een vrije bewerking van Shakespeares Romeo en Julia en geïnspireerd op de musical West Side Story en de film Romeo & Juliet met Leonardo di Caprio en Claire Danes. Net als in West Side Story zijn verhaal, zang, dans en spel een eenheid. De voorstelling is een eigentijdse mix van verschillende stijlen: poëtische teksten met street slang en musical met hiphop. De mix van poëzie en street slang maakt het voor het jonge publiek een aantrekkelijke voorstelling. Pascal Griffioen, beter bekend als Def P van de Osdorp Posse, heeft een bijdrage geleverd aan de teksten en de raps. Zijn invloed is vooral in de raps goed te horen. Net als zijn teksten voor Osdorp Posse zijn ook de raps in de voorstelling hard en direct. De taal van de straat. 

Ster van de avond

~

Het is de zoveelste remake van Shakespeare’s Romeo en Julia, maar net als de meeste remake’s van dit stuk is ook Rome & Juli’s Posse overtuigend en meeslepend. Het kan ook bijna niet anders met deze cast. De acteurs zijn alle zeven erg sterk, qua spel en muzikaliteit. Zelfs het spelen van dubbelrollen vormt geen probleem. Ze wisselen net zo gemakkelijk van rol als van kleding. Aisa Winter als de zwoele Donna en wijkagent weet in beide rollen de goedkeuring van het publiek te dragen. Vooral als Donna begint te zingen en flink met haar billen schudt,  is ze het lievelingetje van het mannelijke publiek. Maar zij is niet de enige met een zwoele blik. Vanaf het toneel kijken de zwoele ogen van Rome het publiek aan. Net als Juli, zullen veel meiden in zijn ogen verdrinken en hun hart sneller laten kloppen. Toch is niet Matteo van de Grijn als Rome de ster van de avond, maar zijn tegenspeler Dionisio Matias. Als de slungelige Jinx in de ‘Tag’-gang of als de stoere, maar lieve Chico bij de vijand, weet hij voortdurend de lachers op de hand te krijgen. Met zijn mimiek, houding en timing trekt hij de aandacht naar zich toe. Zijn grootste wapen is zijn gezicht, dat hij steeds weer in andere bochten weet te wringen.

Rome & Juli’s Posse is zoals het stuk moet zijn. Rome is echt een prins op het witte paard: lang, breed en mooi met ogen om niet te vergeten. Juli is het verlegen meisje meisje. En zo blijven we nog lang in echte liefde geloven. Ook al loopt het niet altijd goed af.

Rome en Juli’s Posse is te zien in de Nederlandse theaters tot en met eind december. Zie voor meer informatie: www.zep.nu