Theater / Voorstelling

Vlak theater in imposant decor

recensie: De goede mens van Sezuan

Eind vorig jaar zag het er naar uit dat er voorgoed een einde zou komen aan de traditie van het Amsterdamse Bostheater. Maar dankzij gulle giften is het artistiek leider Frances Sanders en haar medewerkers toch weer gelukt om een voorstelling op de planken in de open lucht te krijgen. Dit jaar koos Sanders voor De goede mens van Sezuan. Deze klassieker van Bertolt Brecht dateert van voor de oorlog, maar blijkt verrassend veel actuele vragen te stellen.

De goede mens van Sezuan vertelt het verhaal van het hoertje ShenTe, dat geen nee kan zeggen. Het stuk begint met de komst van drie goden, die uit willen zoeken of er nog een goed mens bestaat in de stad Sezuan. Als de goden ShenTe vragen om een slaapplaats voor de nacht, kan ze niet weigeren. De goden vinden haar daarom een goed mens en belonen haar met een hoop geld. ShenTe krijgt de opdracht om gelukkig te worden en goed voor anderen te zorgen. Na het vertrek van de goden begint de ellende voor ShenTe. Al gauw dient de ene hulpbehoevende na de andere zich aan en Shen Te kan ze niks weigeren. Om onder haar beloftes uit te kunnen komen, creëert ze de denkbeeldige neef Shui Ta. De neef stelt orde op zaken en een tijd gaat het ShenTe voor de wind. Maar de mensen krijgen achterdocht en uiteindelijk wordt Shui Ta ontmaskerd.

Dubbelrollen

~


Brecht beschrijft een groot aantal personages in zijn stuk. Regisseur Sanders lost dit op door haar acteurs dubbelrollen te laten spelen. De acteurs slagen erin om de rolwisselingen zonder verwarring te laten verlopen. De uitbundige kostuums van Willemeijn van Brussel dragen hieraan bij. Maar niet alle rollen worden door de acteurs even overtuigend gespeeld. Behalve de rol van het hoertje, gespeeld door Astrid van Eck, zijn de personages nauwelijks uitgediept. Het resultaat is een ensemble van acteurs dat voortdurend de clown uithangt. Verfrissend hierin zijn toneelschoolstudenten Maarten Heijmans en Thomas Spijkerman. Als dolle honden rollen ze van het ene personages in het andere. Hun enthousiasme trekt het verder vlakke ensemble enigszins omhoog.

Imposant decor

De goede mens van Sezuan speelt zich af in een gefantaseerd China. Decorontwerper Stans Lutz heeft lekker uitgepakt met dit thema. Midden op het grote speelvlak staat een ogenschijnlijk betonnen installatie. Aan de daaraan bevestigde bruggen hangen juttenzakken met Chinese tekens en Chinese meubels. Een heuse Chinese fietskoerier rijdt af en toe een rondje. Het blijft een bijzonder gezicht: zo’n professioneel en imposant decor midden tussen de bomen. Chinese pingelgeluidjes afkomstig uit de rondrijdende muziekkar maken het geheel compleet. Midden in het Amsterdamse Bos waan je je in China.

Moralistisch

~


Hoewel het stuk vragen oproept over actuele zaken zoals vluchtelingenproblematiek, werkloosheid en profiteurs, blijven deze thema’s erg aan de oppervlakte. Het stuk lijdt onder het epische karkater waar de teksten van Brecht zo bekend om zijn. Afwisselend nemen de acteurs de rol van verteller voor hun rekening en spreken het publiek toe. Dit zorgt ervoor dat het geheel langdradig wordt. De moralistische woorden laten te weinig aan de verbeelding over, waardoor de sores van ShenTe te weinig boeien.

De voorstelling De goede mens van Sezuan is nog tot en met 9 september 2006 te zien.