De vloeibaarheid van een droom

.
Het zijn de eerste beelden uit de voorstelling Hey Girl! van Romeo Castalucci en Sociétas Raffaello Sanzio, die te zien was tijdens de Internationale Keuze van de Rotterdamse Stadsschouwburg. Castalluci (1960) is geen onbekende in Nederland. Met zijn beeldende, vervreemdende voorstellingen stond de Italiaanse theatermaker eerder op het Holland Festival en op de Internationale Keuze. Dat zijn voorstellingen veel weg hebben van bewegende abstracte schilderijen wekt geen verbazing. Castalucci is van oorsprong beeldend kunstenaar.
Na het openingsbeeld zet Castalucci de toeschouwer nog meer vervreemdende beelden voor. De vrouw brandt met een gloeiend zwaard een kruis op een doek. Ze wordt mishandeld door veertig mannen met matjes en komt uit deze kloppartij tevoorschijn met een masker dat een karikatuur is van haar eigen gezicht. We krijgen woorden te zien, willekeurige, elkaar snel opvolgende woorden, maar ook citaten uit Romeo and Juliet van Shakespeare. En tot slot staart het omgekeerde portret van de 15e-eeuwse Vlaamse kunstenaar Jan van Eyck het publiek aan. Onder de beelden een grommende, brullende, zwevende soundscape die soms oorverdovend is en soms nauwelijks hoorbaar.
De stroom beelden en geluiden die Castalucci over de toeschouwer heen stort, lijkt nog het meest op een droom, een nachtmerrie, waarin onwaarschijnlijke beelden en geluiden over elkaar heen buitelen en onverklaarbaar van de ene in de andere scène overgaan. Toch hebben dromen vaak een interne logica en dat geldt ook van Hey Girl!.
Stereotypes
~
Castalucci speelt in Hey Girl! een fascinerend spel met beelden en de invloed die de tijd op ze heeft. De smurrie waaruit de vrouw ontstaat, doet enigszins denken aan de gesmolten klok van Dali. Evenzo maakt Hey Girl! duidelijk dat betekenissen die wij aan woorden, beelden en symbolen toekennen vloeibaar zijn, net als de tijd. Maar het knappe van Castalucci is dat hij dit alles doet zonder zijn voorstelling op wat voor een manier dan ook rationeel te laten worden. Het enige wat hij doet is schilderen met toneelbeeld en zo de toeschouwer te plaatsen in een voortdurende, tijdloze droom.