Slimme Walden Revisited

recensie: Laura van Dolron - Walden Revisited

Kan een mens zich geestelijk verheffen? Kun je zoiets eigenlijk wel van mensen eisen? En waarom is welvaart hier in het Westen een vies woord, terwijl welvaart in China gezien wordt als een goed streven? Dit zijn enkele vragen die Laura van Dolron behandelt in het ‘kapitalistisch cabaret’ tijdens haar nieuwste voorstelling Walden Revisited.

Het uitgangspunt voor de voorstelling is het boek Walden van Henry D. Thoreau. In 1845 trok Thoreau zich terug in een hutje in het bos. Hij wilde zich verheffen boven andere mensen door op zoek te gaan naar de waarheid in zijn eigen geest. Daarbij koos hij voor de afzondering om zich niet te laten afleiden door anderen die hem weer naar beneden konden trekken. In de voorstelling onderzoekt van Dolron hoe zij zich verhoudt tot zijn ideeën.

Stand-up philosophy

~

Voor dit ‘kapitalistische cabaret’ kiest van Dolron de vorm van stand-up philosophy. Dit houdt in dat van Dolron als een stand-up comedian nadenkt over filosofische onderwerpen. Ze uit, onder andere aan de hand van sketches, haar gedachten en meningen over bijvoorbeeld het verheffen van jezelf boven anderen en het kapitalisme. Dit doet ze met veel vaart, op een luchtige en bij tijd en wijle grappige manier. Hierdoor houdt ze de zware onderwerpen behapbaar.

Transparant

Tijdens de voorstelling hanteert Van Dolron een acteerstijl die ze dicht bij zichzelf houdt. In feite is dit vergelijkbaar met hoe een cabaretier met zijn rol omgaat. Echter aan deze transparante manier van acteren voegt van Dolron iets gemaakts toe. Het is alsof ze net iets slechter speelt dan ze eigenlijk zou kunnen. Daarnaast steekt ze in de sketches ook de draak met haar eigen gedrag. Dit maakt dat je als toeschouwer gaat twijfelen of de mening die ze uitdraagt werkelijk die van haar is. Dit is een slimme keuze, want het gevolg is dat je zelf ook gaat nadenken over de thema’s die ze aansnijdt. Ze geeft hier genoeg ruimte voor doordat ze geen afgeronde conclusie presenteert, maar enkel meningen, visies en gedachten. Van Dolron maakt hiermee impliciet duidelijk dat het misschien wel prettig is dat er mensen zijn als Thoreau die je vertellen hoe je moet leven, maar dat dit eigenlijk niet kan. Iedereen zal op zoek moeten gaan naar zijn eigen manier van leven.

Met z’n tweeën

~

Tijdens de voorstelling wordt van Dolron bijgestaan door Lizzy Timmers. De rol van Timmers is klein, maar doeltreffend. Met haar aanwezigheid geeft van Dolron namelijk ook commentaar op Thoreau, deze zonderde zich af maar door de aanwezigheid van Timmers stelt van Dolron impliciet de vraag hoe effectief dit is. Is het niet juist prettiger om iemand om je heen te hebben die kan reageren op jouw gedachten? Walden Revisited is dus op meerdere manieren een interessante voorstelling die er in slaagt je op een luchtige manier na te laten denken over filosofisch onderwerpen.

De voorstelling is nog te zien tot en met 10 februari 2007. Kijk op: www.theatergasthuis.nl