Ontluisterend beeld van de moderne mens
Een hypermoderne inrichting: design bank, design drankmeubel, design zitzak en design vloerkleed. Hierin zitten vier mensen die elkaar de oren van het hoofd kletsen. Vier haaks op elkaar staande karakters. Iedereen is met zichzelf bezig, niemand luistert echt naar de ander. Het is een ontluisterend beeld van de moderne mens, dat Rob de Graaf schetst in zijn stuk Geslacht bij Het Toneel Speelt. Aardig of vals: alle personages zijn louter met zichzelf bezig. Mede daarom is het onmogelijk mee te voelen met de mensen in deze voorstelling van regisseur Ger Thijs.
Zwakheden
Toneelschrijver Rob de Graaf plooit rond deze vier personages een zedenschets waarin geslaagde hedendaagse mensen zichzelf zouden kunnen herkennen. Geobsedeerd door hun werk, zijdelings bezig met politiek-correcte doelen zoals het milieu en opvang van vluchtelingen. Tegelijkertijd geketend aan een riedel zwakheden zoals alcohol en tabak. Chra en de homoseksuele wethouder zoeken beiden wanhopig naar warmhartige seks. Maar allen zijn te druk, te gehaast, en te veel bezig met zichzelf om echt te luisteren naar de verlangens van een ander, laat staan om die in te willigen. Regisseur Ger Thijs maakt van deze cynische, kille wereld een komedie die maar niet grappig wil worden.
Zo blijkt het zuipende loeder Chra opeens zielig omdat ze ongeneeslijke kanker heeft. Ze krijst daar doorheen en overheen, en doet zelfs nog een droeve poging de Chileense geliefde van de bevriende wethouder te verleiden. Die Chileen blijkt toch maar niet homoseksueel. En iedereen praat, kakelt, gilt, lacht hysterisch. Maar al die over the top emoties raken de toeschouwer niet echt. Het wil maar niet boeien, al dat geschreeuw en geruzie.
Vervelend
Geslacht is tot en met 10 juni 2009 te zien. Zie hier voor meer informatie over deze voorstelling.