Kicks en snelheid als zoekhulp naar je identiteit
.
‘Hello, my name is Dorottya, my sofinumber is 129034775’, met een ferme handdruk stelt de danseres zich voor en loopt weer verder. Nog voor de voorstelling NOW or (N)EVER begint, lopen enkele dansers beurtelings naar boven om zich voor te stellen en enkele cijfermatige feiten over zichzelf te melden. Een paar rijen lager stelt danseres Astrid zich voor en dreunt haar pincode op. Op de vloer lopen de dertien dansers door elkaar en botsen soms per ongeluk. In een oogwenk staan ze allemaal op een rij voor het publiek en beginnen hard door elkaar hun persoonlijke verhaal te vertellen. Van het opzeggen van hun pincode en sofinummer tot hun lengte en geboorteplaats. Zo nu en dan vang je een kreet uit een verhaal op:’…blauw…’, ‘…Hungaria…’, ‘…77…’, ‘…Gouda…’.
Oppervlakkigheid en kicks
De KISS moves is het huisgezelschap van Theater de Meervaart. Hun identiteit ontlenen ze aan een combinatie van verschillende leeftijden, dansstijlen, culturele achtergronden en de bijdrage die de dansers leveren aan de groep. Naast de vrije publieksvoorstelling geven ze schoolvoorstellingen en educatieve workshops.
Het is NOW or (N)EVER; alles is altijd in beweging en verliest zijn vaste vorm. Op verschillende muziekgenres zijn de dansers constant op zoek naar ‘kicks’ en hun eigen identiteit.
Rust
In alles is het tweede deel een tegenstelling van het eerste deel. De rust is teruggekeerd. Niet alleen in de muziekkeuze, maar ook in de choreografie. In While We’re Here stappen de dansers uit de hectiek van de eerdere voorstelling. In alle rust zitten ze verspreid op de grond. Om de beurt laten ze op de fel verlichte vloer zien wat hun expertise is. Moderne dans, ballet of hiphop. De KISS moves werkte voor dit deel samen met de choreograaf Alfredo Fernandez. Na een carrière als balletdanser bij het Nationale ballet maakte hij de oversprong naar moderne dans en choreografie.
Hysterie
NOW or (N)EVER begint als een hysterische clip op MTV, maar eindigt rustig en beheerst. Het is een indringende voorstelling over de verbinding en tegenstrijdigheden tussen massa en individu. De snelheid waarin de dansers wisselen van samenstelling en dans zal het zeker bij de jongere kijker goed doen. Geen lange zelfde choreografieën, maar snel switchen en zappen. Op sommige momenten is er in iedere hoek op de vloer een andere choreografie, waardoor het voor de kijker even moeilijk te volgen is. Het is de tegenstelling tussen de twee delen waardoor je met verbazing naar de dansers blijft kijken. Het is NOW or (N)EVER, willen we onze eigen identiteit behouden.