8WEEKLY

Zomers spelletje

Artikel: Summer Heat Beach Volleyball

Het is weer zomer. Tijd voor strand, zee, zwemmen, frisbee’s en strandspelletjes. Althans, als je daarvan houd natuurlijk. Als je net als ik een hekel hebt aan al die vervelende toeristen die met veel bombarie kuilen lopen te graven (ik zeg even niet welke toeristen ik precies bedoel), dan kan je ook altijd interactief proberen de nodige standpret mee te krijgen. Met deze game bijvoorbeeld, het antwoord van Acclaim op DOA Xtreme Beach Volleyball.

~

Zoals het hoort in dit genre is deze game bevolkt door veel vrouwelijk schoon. Om echter ook de vrouwelijke speler ter wille te zijn heeft Acclaim een paar stoere beachboys in het spel gestopt. Al die spieren en andere lichaamsdelen zijn natuurlijk een lust voor het oog, maar is Acclaim de spelinhoud niet vergeten? Tenslotte ging het bij velen op dat gebied mis toen ze DOA Xtreme speelden. Veel borsten, rare minigames, maar op de lange duur toch te weinig fun. Er zal dus door een flink kritische bril naar dit product gekeken worden.

Er zit muziek in

Wat direct opvalt aan deze game is de soundtrack. Veel bekende nummers van bijvoorbeeld Sum41 een Pink zorgen ervoor dat de vakantiesfeer in de game nog groter word. Naast de prima audiotracks kan de speler later in de game ook nog de bijbehorende videoclips bekijken. Daarvoor moet het spel echter eerst even gespeeld worden. De filmpjes zijn namelijk nog gelocked. Ook de uiterlijke verzorging van Summer Heat Beach Volleyball ziet er prima uit. Zonnige stranden, mooie zomeravonden, toeristen, vakantiegangers, beachhunks en babes… een echte zomerse game.

Smash

~

In Summer Heat Beach Volleyball zijn de gebruikelijke opties aanwezig. Je kan een oefenpotje spelen, aan een toernooi meedoen, enkele minigames spelen of in het strandhuis je gewonnen trofeeën en vrijgespeelde extra’s bewonderen. De minigames (met titels als smash the nerd) moeten eerst vrijgespeeld worden. Voorts kun je nog wat tutorials doorlopen, zodat je de besturing van het spel een beetje onder de knie krijgt. Ik besloot zo snel mogelijk het strand op te hollen voor een wedstrijdje volleybal. Na twee fraaie dames te hebben uitgekozen kon de strijde beginnen…

Training

Hoewel de AI en besturing van de spelers best in orde was, kon ik geen moment echt lekker in mijn spel komen. Mijn dynamische duo werd met 15-6 afgemaakt. Schoorvoetend besloot ik de trainingslevels te ondergaan. Dit wierp direct zijn vruchten af. Niet alleen speelde ik enkele goodies vrij door de oefeningen met goed gevolg uit te voeren, ook kreeg ik een beetje inzicht in de verrassende diepgang van de gameplay. Waar de meeste volleybalgames vaak neerkomen op een veredeld Pong, kun je hier echt een tactiek bedenken, en heb ik menig spannende rally echt weten op te lossen door spelinzicht in plaats van mazzel. Bij DOA was de tactiek toch vooral: speel net zolang de bal over het net tot iemand een foutje maakt. Dat is hier dus wel even anders.

Conclusie

De goodies die je kunt vrijspelen variëren nog al. Zo kun je nieuwe bikini’s en zonnebrillen voor je speelsters winnen, maar ook trailers van nieuwe spellen, minigames en prijzen voor de prijzenkast. Het basis spel is op zichzelf al leuk, maar ook de minigames zijn zeker leuk tijdverdrijf. Dit zorgt er voor dat je het spel toch geruime tijd in de PS2 laat zitten. Summer Heat Beach Volleyball is wat mij betreft een leuke zomerse game waaraan de PS2bezitter zich absoluut geen buil zal vallen.