Onbekende wereldster

recensie:

Dat Lieberman toch terugkijkt op een carrière van ruim veertig jaar, is in Nederland redelijk geruisloos voorbij gegaan. Dat dit niet helemaal terecht is, bewijst ze met haar nieuwste album Ready For the Storm. Wie dan de moeite neemt om even terug te duiken in de tijd, stuit al snel op albums als Bend Like Steel en Takes Courage, waarvan de laatste een remake van haar succesnummer ‘Killing Me Softly’ bevat. Dan moeten we toch de conclusie trekken dat we haar onterecht over het hoofd hebben gezien.

Duetten en samenwerkingen

Het verleden van Lori Lieberman is rijk. Zo werd ze in de jaren zeventig in een adem genoemd met The Eagles, Joni Mitchell en John Stewart als onderdeel van de florerende West Coast Music Scene. Ze werkte daarnaast samen met niemand minder dan Leonard Cohen. Voor haar nieuwe album koos ze voor een bijzondere samenwerking met Nederlandse artiesten, zoals de 3JS, Stevie Ann, Yori Swart, Sandra van Nieuwland, Ruben Hein en Niels Geusebroek. Ze nodigde hen uit om met haar een duet te zingen tijdens de opnames die in Los Angeles plaatsvonden onder de productionele leiding van niemand minder dan Bob Clearmontain. Hij werkte in het verleden samen met grootheden als Bruce Springsteen, David Bowie en The Rolling Stones. Verder horen we Lieberman op het album samenwerken met Shane Alexander.

De meeste van de vijftien liedjes zijn van de hand van Lieberman, met of zonder co-schrijverschap van een van haar gasten. Slechts twee songs zijn covers, zoals de openingstrack ‘Alive In The World’, dat geschreven werd door Jackson Browne, maar met de stem van Lieberman misschien wel een onsterfelijke uitvoering kreeg. Het door Tom Paxton geschreven ‘Last Thing On My Mind’ kreeg ook een bewerking van Lieberman.

In de schijnwerpers

Er zijn twee liedjes die een bijzondere vermelding verdienen. Dat is ten eerste het door Henny Vrienten – die al sinds de jaren zeventig haar trouwe vriend is – geschreven ‘He Sings’. Dat nummer heette oorspronkelijk ‘Hij zingt’, maar het werd door hen samen bewerkt tot deze Engelse versie. Het nummer ‘Water’, een interpretatie van het nummer ‘Watermensen’ van de 3JS, vraagt ook om een extra vermelding. ‘Water’ wordt, naast de stem van Lieberman, opgesierd door de stemmen van de 3JS zelf. Beide liedjes zijn zeer smaakvol en klinken als door Lieberman zelf geschreven composities.

Het hele album klinkt als een coherent geheel en niet als een samenraapsel van tributes. Het is vooral een heel duidelijk Lori Lieberman-album geworden, dat haar hopelijk de aandacht gaat opleveren die ze dubbel en dwars als liedjesschrijfster, maar zeker ook als uitvoerend zangeres, verdient. Haar stem is nog altijd van een bijzonder fraai timbre. De liedjes die we voorbij horen komen op Ready for the Storm zijn zonder uitzondering van grote klasse. Het feel good-karakter van het album is groot en zal door een grote groep muziekliefhebbers zeker gewaardeerdworden. Hopelijk treedt ze uit de schaduw van haar grootste succes als componist en komt ze als singer-songwriter nu in de schijnwerpers, die haar goed zullen staan.