Rock & Roll monsters nemen wraak!

recensie: ...en sluiten vriendschap, met een flinke portie lompheid in de Melkweg

.

Peter Pan Speedrock is de drijvende kracht achter dit festival. Speciaal voor deze tour hebben de drie mannen uit Eindhoven de andere bevriende bands uitgenodigd. Resultaat is een feest der verbroedering en van mannen-onder-elkaar. De keuze voor een prominent Amerikaans whiskymerk om de hele tour te sponsoren is dan ook niet verrassend. Want ook sterke whisky drinken is bijzonder mannelijk en het verbroedert. Maar de combinatie van wilde losgeslagen rock & roll bands en één of ander prominent merk is op het randje. In dit geval nog net aan de goede kant van het randje.

Een ijdeltuit

Bij de entree van de grote zaal in de Melkweg staat een markt, waar allerlei parafernalia van de bands kunnen worden bemachtigd. Rock & roll parafernalia zijn iets aparts. Een rock & roll monster (of een fan daarvan) is op zijn eigen manier ook een ijdeltuit; hij draagt een ingewikkelde sleutelbos aan zijn jeans, met gekleurde dobbelstenen als onmisbaar accessoire. Met een simpel zwart T-shirt van zijn favo rock & roll monster en natuurlijk met zijn, overigens peperdure, denim jack laat hij zien dat hij de Turbonegro posse van zijn woonplaats represent. Afgetrapte zwarte allstars completeren het plaatje.

Black Rodeo

Kenmerk van een echt rock & roll monster vanavond is: lomp, dronken, maar goedgehumeurd en strak spelend. Vooral de band die de avond aftrapt om 18:00 uur laat zijn humeur door niemand bederven, ook niet door een lege zaal. Vijf man staan nog onbeschonken te staren naar de vier man van Black Rodeo op het podium. Deze mannen uit Klazienaveen zien er uit als truckers. Dat is niet zo bijzonder, aangezien de truckerslook bij meerdere popgenres helemaal hot is op dit moment. Wat wel bijzonder is, is dat dit ook klínkt als truckersmuziek. Met een stampende motor, brandende wielen en een moordend tempo dendert de wagen van Black Rodeo door de Melkweg. Bij het publiek is de vlam nog niet direct in de pijp geslagen, maar de goede zin van de heren maakt veel goed.

Dan 69Charger. Uiterlijk lijken ze sprekend op het jongere broertje van Peter Pan Speedrock, maar ze spelen een stuk opgefokter. Allerminst uit onzekerheid. Een waar rock & roll monster als 69Charger zingt slechts over twee dingen: meisjes en rock & roll. Hoogtepunt van de show is een ode aan het laatste: This is rock & roll.

Sexy sixties supervrouw

50Foot Combo

Dat gaat zeker op voor het volgende monster: 50Foot Combo. Hoewel ze beweren ‘monstrophonic sound’ voort te brengen, zijn ze toch de meest verfijnde van de vijf bands. Dat is waarschijnlijk te danken aan zowel de sexy sixties supervrouw Sandra als aan het orgel en de theremin die ze bespeelt. Deze band heeft de typische vlammende surfsound, waar ze beroemd mee geworden is, grotendeels achter zich gelaten, evenals de latino gitarist. Tegenwoordig gooien ze het meer op de blues, maar doen het nog altijd even sleazy als vroeger. Maar de belangrijkste verandering is toch wel de zang. De voorheen instrumentale band blijkt met gitarist Steven een puike blueszanger te bezitten.

Mad Sin

Het meest extravagante monster van de avond is Mad Sin. Deze psychobilly-band uit Berlijn bestaat al bijna 20 jaar en ook hier in Amsterdam hebben ze veel fans. De boodschap van Mad Sin is extreem en heel duidelijk: Maffe kleding, gestoorde kapsels (die het midden houden tussen vetkuif en hanenkam) en rock & roll! Zij zijn dan ook de eerste band die de poppetjes goed aan het dansen krijgen. Ze mixen rockabilly, punk en speedrock tot een aanstekelijk feestje, waarin het vrij staat eens lekker een robbertje te vechten met de andere mannen uit het publiek. Naar hartelust slaat het publiek in de Melkweg elkaar de hersens in, om na afloop nog dikkere maten te zijn. Holly is goed op dreef met zijn flitsende contrabas, die hij kan laten ronken als een motor door er razendsnel tegenaan te slappen. Samen met zanger Koefte schreeuwt hij de hele tent bij elkaar, dus ook de oren moeten tegen een stootje kunnen bij deze vijf wildemannen.

Rock city

Peter Pan Speedrock

Na deze louterende ervaring is het tijd voor het Oppermonster, Peter Pan Speedrock. Het is opvallend dat er nu nog bezoekers binnendruppelen, die speciaal voor deze band gekomen zijn. Ze krijgen een rockshow als vanouds. De speedrockers hebben een naam hoog te houden; met zijn drieën hebben ze er voor gezorgd dat Eindhoven de toevoeging ‘Rock City’ kreeg en ook nu maken ze dat weer waar. Vaste gast Dikke Dennis brult een paar nummers mee, trots als hij is op een Amsterdams podium te staan. Dankzij hem geeft het rocktrio een extra lange toegift: “Snotneuzen, dat zijn jullie aan Amsterdam verplicht!” Maar de show heeft meer verrassingen. Als een duveltje uit een doosje zingt Bob Fosko het publiek toe met een stevig Zal ik jou es effe lekker in je bek schijte? Een fan beklimt het podium om uit volle borst een liedje mee te zingen. Bij Peter Pan kan dat. Na afloop druppelt men helemaal verbroederd de Melkweg uit en de tram in. Eén avondje monsters kijken kan veel goed maken. Erg aan te raden als je voor eens en voor altijd een conflict tussen jou en je maten uit de weg wilt ruimen…